سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دست شدن دوستان ، غربت است . [نهج البلاغه]

با گسترش روز افزون گجت های قابل حمل مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها ، صاحبان مشاغل مختلف سعی می‌کنند تا حد امکان امور اداری خود را از طریق این وسایل انجام دهند. 

به گزارش خبرنگار موبنا به نقل از روابط عمومی سامسونگ درایران، طبق آماری که در سال 2011 منتشر شده است بالغ بر 470 میلیون تلفن هوشمند و حدود 55 میلیون تبلت در جهان فروخته شده است که این خود نشان از رشد روزافزون این ایزارها در زندگی روزمره دارد.
قابلیت این وسایل در انجام کارهای مختلف، مانند مطالعه مدارک، چک کردن ایمیل، برقراری ارتباطات تلفنی و ... باعث شده است، تا بسیاری از مردان حوزه تجارت، زندگی پر مشغله خود را با این وسایل شریک شوند و بسیاری از کارهای خود را، زمانی که در حرکت هستند انجام دهند.
با وجود تمام ویژگی های این وسایل، کار با این گجت ها محدودیت هایی را نیز به همراه دارد. خواندن و تغییر دادن مطالب حجیم و هچنین مشاهده متن  قرارداد های طولانی در صفحه کوچک تبلت ها و موبایل ها شاید بسیار دشوار باشد. در بسیاری از مواقع شما ترجیح می‌دهید تا تغییرات و توضیحات خود را بر روی صفحه چاپ شده قرارداد انجام دهید، و سپس ویرایشات لازمه را به منشی خود محول کنید. در بسیاری از مواقع نیز اسنادی مانند قرارداد ها حتما باید به چاپ برسند تا مورد امضای طرفین واقع شوند. اینجا است که یکی از مشکلات اصلی این گجت ها  یعنی ضعف عملیات چاپ بروز می‌کند.
 تبلت ها و تلفن های هوشمند علی‌رغم پیشرفتی که در طی سالیان گذشته داشته اند ، اما اکثرا در پرینت گرفت فایل‌ها به شدت مشکل دارند.   
سامسونگ بعنوان بزرگ ترین تولید کننهد موبایلهای هوشمند در جهان و همچنین پیشرو در ساخت لیزرپرینتر ، برای حل این مشکل برنامه کاربردی  رایگان Samsung MobilePrint را توصیه می‌کند.
شما به کمک این برنامه کاربردی  می‌توانید به هر یک از پرینتر های بی‌سیم سامسونگ و یا پرینتر های سامسونگ که به یک شبکه بی‌سیم متصل هستند، وصل شوید و مدارک خود را پرینت بگیرید. 
این برنامه کاربردی  که برای سیستم عامل های اندروید و iOS تدارک دیده شده است به شما این اجازه را می‌دهد تا عکس‌ها ، ایمیل‌ها ، صفحات وب ، فایل‌های PDF و فایل های آفیس ( که فرمت بیش از 94 درصد فایل های اداری موجود به شمار می‌رود ) را از طریق پرینتر خود به چاپ رسانید.
برنامه کاربردی  های مشابه هیچ‌یک تنظیمات پرینتر را در اختیار شما قرار نمی‌دهند، در حالی که در Samsung MobilePrint شما می‌توانید بر روی کلیه تنظیمات پرینتر مانند تعداد کپی ، کاغذ استفاده شده ، نحوه مدیریت رنگ ها و ... کنترل کامل داشته باشید.
به کمک این برنامه شما هیچ‌گونه احتیاجی به نصب درایور یا انجام تنظیمات شبکه ندارید، چرا که Samsung MobilePrint تمام کارها را به صورت خودکار انجام می‌دهد. شما تنها باید این برنامه کاربردی  رایگان را با حجم 6.82 مگابایت برای اندروید و یا iOS خود دانلود نمایید.
یکی دیگر از ویژگی های این برنامه کاربردی  امکان دریافت فایل های اسکن شده است . 
اگر از یکی از پرینتر های چند کاره سامسونگ استفاده می‌کنید، این امکان را دارید تا فایل اسکن شده را مستقیما به تلفن هوشمند و یا تبلت خود منتقل کنید. در تنظیمات این بخش شما می‌تواند فرمت فایل دریافتی را از بین PDF ، JPG و PNG انتخاب نمایید و کنترل کاملی بر روی میزان کیفیت تصویر و سایز آن داشته باشید.
توجه داشته باشید که از طریق این برنامه شما همچنین می‌توانید فایل های خود را بر روی شبکه هایی مانند Dropbox ، Gmail ، Facebook ، Picasa و ... به اشتراک گذارید.
در نهایت برنامه کاربردی  Samsung MobiePrint  با همرا ه کدام از پرینترهای وایرلس سامسونگ  ، می‌تواند یکی از ضعف های تکنولوژی امروزه که در تبلت ها و تلفن های هوشمند به کار رفته است را بر طرف نماید و امکان چاپ فایل ها مختلف را از طریق این دستگاه ها برای کاربر  بدون نیاز به هر گونه رابط فراهم نماید. 
نوشته شده در دوشنبه بیست و هفتم شهریور 1391ساعت 12:53 توسط خودم|
نظر بدهید

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/27:: 1:2 عصر     |     () نظر

قبل از عملیات خیبر با شهیدان اکبر و محمد شیخی قرار گذاشتیم دوربینی عکاسی تهیه و از بچه های زازران  که در منطقه دهلران هستند عکس بگیریم فاصله گردانها از هم سه کیلو متر بود خلاصه اکبر دوستی در گردان انبیا مرادی داشت پس ازصبحگاه راه افتادیم ساعت 10 صبح رسیدیم گردان انبیا و دوربین را تهیه کرده وبرگشتیم برای نمازظهر رسیدیم گردان خودمان پس از نماز و ناهار دوباره از فرمانده اجازه گرفتیم و بچه های زازران را با همان فاصله که قبلا گفتم دور هم جمع کردیم عصر بود خودم شهیدان والا مقام اکبر محمد حسین محمد رضا شیخی محمد علی رضایی ازاده عزیز محمدرضا شیخی جانبازان گرامی عباسعلی رضایی بهرام شیخی رضاقلی شیخی اکبر ایوبی و..... ان روز کی فکر می کردیم که انها نزد خدا میروند اما ما اندر خم یک کوچه ایمان روز روز خوبی بود بود عکس گرفتیم ولی حیف که سریعا مارا انتقال دادن به منطقه عملیات  وان روز به بعد همدیگر را ندیدیم وبعد از عملیات فهمیدیم که ..... یاد باد ان روزگاران یاد باد

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/27:: 1:1 عصر     |     () نظر


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/27:: 11:17 صبح     |     () نظر

...

دوستی نیازی به تعریف کلاسیک ندارد. زیرا همه ی شما به نحوی با این مقوله آشنا هستید، اما با پارامترهای آن کم تر آشنایی دارید با این که در صورت آشنایی نیز این نکات را کم تر به کار می برید.
 

دوستی اتفاق مهمی در زندگی انسان هاست و درسایه آن انسان ها می توانند به تعالی یکدیگر کمک کنند.

پارامترهای دوستی
 

هدف
 


باید برای خود مشخص کنید که هدف تان از این ارتباط چیست. استفاده از تجربه های اوست؟با هم بودن است؟ گردش رفتن و تفریح کردن است؟ارتقای سطح علمی است؟یا ...
داشتن هدف، باعث می شود که کیفیت و نحوه ی ارتباط نیز مشخص شود. مثلاً کسی که تنها فاکتور مشترک خود و دوستش در درس خواندن است، یعنی اصطلاحاً همکلاس هستند و با فارغ التحصیل شدن نیز این رابطه پایان می پذیرد؛ نباید هنگامی که دوستش درخواست او را برای گردش و تفریح رد کرد، ناراحت بشود.

اعتماد
 


نمی گویم که طرفین باید به هم صد در صد اعتماد داشته باشند، اما بدون اعتماد نیز ادامه ی دوستی سخت است و آن طور که باید؛ طرفین از بودن با هم رضایت خاطر نخواهند داشت. باید نسبت به گفتار و رفتار هم اعتماد داشته باشید.

کمال گرا نبودن
 


معمولاً اشخاص کمال گرا از دوست خود انتظار دارند که تمامی رفتارهایش مطابق میل شان باشد. ممکن است با کوچک ترین خطایی که از دوستان شان سر بزند، خط قرمزی روی این رابطه بکشند و رابطه حتی پشت سرشان را هم نگاه نکنند. به نظر من این گونه افراد تا حدودی خود خواه هستند، زیرا همه چیز را برای خود می خواهند. حتی در برخی موارد، انتظار دارند که دوست شان تنها در اختیار خودشان باشد و به رابطه ی نزدیک دیگری با دوست شان روی خوش نشان نمی دهند.

گذشت
 


یکی از مهم ترین پارامترهای دوستی «گذشت» است. بنا نیست که دوستان تان همیشه رفتارهای معقول مورد نظرتان را داشته باشند. حتی گاهی ممکن است موجب رنجش شما نیز بشوند. مثلاً بعضی از افراد از این که در جمع با آن ها شوخی شود خوش شان نمی آید و این عمل در کیفیت دوستی و حسابی که بر دوستی باز کرده اند اثر می گذارد. دوستی می گفت: «ارزش دوستی بسیار بالاتر از این هاست که بخواهی به خاطر یک خطا به دوستی ات پایان دهی.» بنابراین می بایست گذشت را آموخت و تمرین کرد.
استادی می گفت: «تا مجردها ازدواج نکنند، نمی دانند که چقدر گذشت دارند.» در رابطه ی زناشویی است که مشخص می شود چقدر گذشت دارید. زیرا کیفیت این رابطه با رابطه های دیگر فرق دارد.

اشتراک ها نه اختلاف ها
 


به جای این که اختلاف ها را بیابید و بر آن ها اصرار بورزید، اشتراک ها را یافته و روی آن ها متمرکز شوید. به جای این که دلیلی پیدا کنید که دیگران را دوست نداشته باشید، دلیلی بیابید که آن ها را دوست داشته باشید. ممکن است که شما یک سری از رفتارهای دوست تان را قبول نداشته باشید، اما این دلیل نمی شود که دوستی تان را با اوقات تلخی بهم بزنید. اگر هدف تان از این دوستی مشخص باشد، کم تر به اختلاف ها فکر می کنید وبه اشتراک ها اهمیت می دهید.

حسن نیت
 


خیرخواه دوست خود باشید. جورکش نباشید، اما حداقل از او نزد دیگری بد نگویید. این عادتی است که خیلی ها دارند، تا زمانی که در کنار دوستی هستند از خوبی های او تعریف می کند اما همین که از او جدا شدند و در جمع دیگری قرار گرفتند آن چنان شخصیت او را می گویند که انگار با او دشمن هستند.

انتقاد از یکدیگر
 


ممکن است در عالم دوستی، بعضی از رفتارهای دوست تان را نپسندید و از حرف ها او برنجید. رویکرد عاقلانه آن است که این موارد را به دور از نیش و کنایه تذکر دهید، زیرا اگر این اختلافات جمع شوند، در کیفیت روند دوستی شما قطعاً تأثیر خواهند گذاشت. لذا بهتر است در محیط دوستی از رفتارهای هم انقاد کنید و همدیگر را در معرض چالش نظرات مخالف و موافق، نسبت به هم قرار دهید. البته لازم است که شما قبلاً ملازمات نقد و نقد پذیری را کسب کرده باشید. زیرا در غیر این صورت، ممکن است فرآیند انتقاد، جای آن که آبی بر آتش باشد، خود به آتش بیفزاید.

دوست باب یا ناباب
 


دوست نایاب به معنایی که نزد عام است، وجود ندارد. نایابی از خود ماست. نه دیگری. پس فراموش نکنید که این خود شما هستید که دوست تان را انتخاب می کنید. یکی از مزیت های دوست نسبت به خانواده و فامیل، انتخابی بودن آن است. مثلاً از دست شما خارج است که روابط فامیلی تان را بر اساس درخواست و اراده ی خود، تعریف کنید. زیرا هنگام تولد این روابط نیز به شما پیوست شده است. اما در دوستی این گونه نیست و شما مختارید که از بین آدمها جور و ناجور دوست تان را انتخاب کنید. پس مسئولیت رابطه با دیگران نیز متوجه خود شماست.
شخصی که علت اعتیاد خود را دوستان نایاب می داند، از این نکته غافل است که خود او زمینه ی نشست و برخاست با آن ها را فراهم کرده است و این که هم اکنون ممکن است خود او نیز برای دیگران دوست نایاب باشد.
آموزش قاطیعت و فراگیری آن، در رد و قبول دوستان کمک می کند. اگر شخصی قاطع باشید، حتی با قبول وجود دوست نایاب، می توانید او را از خود برانید، اما بعضی از افراد جسارت پایان دادن به دوستی های این قبیل را ندارند یا این که اصطلاحاً نمی خواهند نزد دوست خود کم بیاورند و همین سرآغاز لغزشهای آن ها می شود. اصولاً بازنگری در خود نه تنها خوب، بلکه لازم است . باید رابطه ی خود را با دوستان بررسی کنید و ببینید تا چه حد این رابطه هنجار بوده است.

تأثیر دوستان بر همدیگر
 


دوستان خواه، ناخواه تحت تأثیر گفتار و رفتار هم قرار می گیرند. مثلاً یک جور حرف می زنند، یک جور می نشینند، یک جور راه می روند و همه ی این ها به طور غیر ارادی صورت می گیرد.
اگر رابطه ی زناشویی را نیز نوعی دوستی فرض کنید، می بینید که در زوج های موفق، این تأثیر دیده می شود. اصطلاحاً این جمله ی کلیشه یی را شنیده اید: «یک روح در دو بدن!»، به نظر من جمله ی درستی است. زیرا رفته رفته زوج با هم اخت شده و فاصله ی بین آن واژه را از هم جدا کنید می شود؛ «»هم سر». نتیجه ی این جدایی در کیفیت کلمه اثر مطلوبی می گذارد. در کلمه ی «همسر» شما با یک واژه ی کلیشه یی رو به رو هستید. در واقع با دیدن این کلمه، رابطه ی زن و شوهری در ذهن متبادر می شود، اما حالا اگر همین کلمه را به صورت «هم سر» ببینید، علاوه بر دریافت رابطه ی زناشویی، مفهوم بسیار زیباتری نیز از آن در می آید. اگر سر را به معنای فکر و اندیشه بگیریم. معنای این کلمه به «هم فکر» بدل می شود.

نگریستن به آیینه دوستی
 


اگر می خواهید خود را بشناسید، ببینید در آیینه ی دیگران چگونه هستید. در مواجه با دیگران است که خودتان را می شناسید لذا از دوستی می توانید به عنوان وسیله یی برای شناخت خود کمک بگیرید. باید به عکس العمل های دوستان در جواب عمل های خود توجه کرده تا نقایص وجودی تان را بیابید. باید دوستی را آیینه یی فرض کنید که شما را آنچنان که هست نشان می دهد. اما باید در انتخاب این آیینه توجه کنید. اگر آیینه محدب باشد، شما را بزرگ تر از آن چه هستید، نشان می دهد و اگر مقعر باشد، شما را کوچک تر از آن چه هستید نشان می دهد. باید این آیینه تخت و بدون موج باشد تا از شما تصویری ارایه دهد که به واقعیت نزدیک تر باشد.
منبع: 7 روز زندگی، شماره 106.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/27:: 11:9 صبح     |     () نظر

مقدمه :
 
طی فعالیت های ورزشی بدن مقدار زیادی آب و الکترولیت از راه تعریق از دست می رود و در صورتی که با مایعات مناسب جایگزین نشود، علایمی مثل خستگی شدید، گیجی، از دست رفتن تعادل و ضعف نمایان می گردد و در نتیجه فرد قادر به فکر کردن و ارائه عملکرد مناسب نخواهد بود. از آنجا که دریافت مایعات و الکترولیت ها حائز اهمیت است، لذا مصرف نوشابه های ورزشی می تواند مقادیر از دست رفته را جبران کند. تمایل به مصرف شیر گاو به عنوان یک نوشابه ورزشی به خصوص در دوره ریکاوری یا بازگشت به حالت اولیه در تمرینات مقاومتی و ورزش های استقامتی افزایش یافته است. برپایه بعضی از مطالعات، نوشیدن شیر پس از تمرینات مقاومتی تأثیر مثبتی در متابولیسم پروتئین ها دارد. مصرف شیر سبب افزایش سنتز پروتئین های عضلانی و در نتیجه بهبود بالانس پروتئین شبکه عضلانی می شود. تحقیقات نشان می دهند که مصرف شیر در یک دوره حداقل دوازده هفته ای همراه با تمرینات مقاومتی سبب افزایش هیپرتروفی عضلانی می شود. تحقیقات نشان می دهند که مصرف شیر در یک دوره حداقل دوازده هفته ای همراه با تمرینات مقاومتی سبب افزایش هیپرتروفی عضلانی می شود . مصرف شیر کم چربی به عنوان یک نوشیدنی جهت تأمین آب مورد نیاز بدن بسیار مفید است. تغذیه صحیح در فعالیت های ورزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یونانیان باستان معتقد بودند مصرف پروتئین در ورزشکاران اهمیت زیادی دارد، لذا ورزشکاران گوشت زیادی می خوردند. این تفکر امروزه نیز رایج است و بدنسازان از رژیم های با پروتئین بالا بهره می برند. میزان پروتئین رژیم غذایی این افراد بیش از دو برابر حد معمول است، در حالی که از انواع مکمل های خوراکی نیز استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف این مقدار پروتئین در این افراد ضرورتی ندارد، بلکه جذب مواد غذایی خورده شده از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین به جای خوردن، تنظیم یک رژیم غذایی مناسب در جهت رفع نیازهای بدن و تا حد امکان افزایش جذب مواد خورده شده باید در اولویت قرار گیرد.

ترکیب شیر:
 
شیر گاو منبع چربی، پروتئین، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. همچنین دارای ایمونوگلوبولین ها، هورمون ها، فاکتورهای رشد، سیتوکین ها، نوکلئوتیدها، پیتیدها، پلی آمین ها، آنزیم و دیگر پیتیدهای بیواکتیو می باشد. قند شیر نیز لاکتوز نامیده می شود که همراه با مواد معدنی به صورت محلول در شیر وجود دارد. ترکیبات موجود در شیر در مراحل مختلف شیردهی گاو تغییر می کنند. همچنین سن گاو، نژاد، تغذیه، بالانس انرژی جیره دام، وضعیت فیزیولوژیکی و سلامتی گاو شیرده بر ترکیب شیر تأثیر گذار است. شیر همچنین حاوی اسیدهای چرب متعدد و متفاوتی می باشد. یکی از دلایل تغییر ترکیب شیر در مراحل مختلف شیردهی، تغییر نیاز گوساله، اصلی ترین مصرف کننده شیر گاو است. به طور متوسط هر لیتر شیر حاوی 33 گرم چربی، 32 گرم پروتئین و 48 گرم لاکتوز می باشد. پروتئین شیر ارزش بیولوژیکی زیادی دارد و منبع خوبی از اسیدهای آمینه حیاتی است. شیر حاوی پروتئین هایی با فعالیت بیولوژیکی شامل فعالیت های ضد باکتریایی، تسهیل جذب مواد مغذی، پروتئین های عمل کننده به عنوان فاکتور رشد، هورمون ها، آنزیم ها، آنتی بادی ها و محرک سیستم ایمنی می باشد. گر چه آنزیم ها، هورمون ها و فاکتور رشد شیر حیوانات برای انسان قابل استفاده نیستند و ضمنا با حرارت دادن شیر نیز پروتئین ها این خواص را از دست می دهند.
80 درصد پروتئین شیر کازئین است. وظیفه کازئین حمل کلسیم و فسفات و تشکیل لخته در معده به منظور هضم موثر می باشد. پروتئین های سرم شیر (پروتئین آب پنیر ) نوع دیگری از پروتئین های موجود در شیر می باشند که فواید آنها از قرن ها پیش برای بشر مشخص شده است. پیتیدهای شیر اثرات ضد فشار خون دارند و سبب کاهش فشار خون می شوند، البته نمی توان از لبنیات برای درمان پرفشاری خون استفاده کرد، ولی مصرف مناسب لبنیات می تواند تا حدودی از ایجاد پرفشاری خون جلوگیری کند.
شیر حاوی بعضی اسیدهای آمینه ضروری است که در تحریک ترشح انسولین نقش دارند، بنابراین مصرف شیر سبب کاهش غلظت گلوکز خون پس از صرف غذا می شود. کازئین نسبت به پروتئین های سرم شیر، هضم آهسته تر و جذب بهتری تا رسیدن به سطح مناسب غلظت آمینواسیدهای خون دارد. پروتئین های سرم شیر حاوی اسیدهای آمینه با زنجیره منشعب می باشند که در متابولیسم عضلات و سنتز پروتئین ها نقش دارند. شیر حاوی غلظت بالایی از اکترولیت هایی است که می توانند به خوبی جایگزین الکترولیت هایی که به هنگام ورزش و در اثر تعریق دفع می شوند، گردند.

مصرف شیر در تمرینات مقاومتی :
 
تمرینات و ورزش های مقاومتی با انقباضات بسیار شدید و مکرر گروه های عضلانی مختلف که منجر به هماهنگی در عضلات می شود شناخته می شوند. تمرینات مقاومتی جهت تطابق عضلات با شرایط خاص و افزایش حجم آنها انجام می شود. برای افزایش دادن حجم عضلات باید یک افزایش مستمر در بالانس پروتئین های ماهیچه صورت می پذیرد. در نتیجه باید سنتز پروتئین ها در عضلات افزایش و تخریب آنها کاهش یابد. ورزش های مقاومتی به طور همزمان سبب افزایش سنتز و تخریب پروتئین ها می شوند، اما میزان افزایش سنتز بیشتر از افزایشی است که در تخریب رخ می دهد، بنابراین بالانس منفی کم می شود، اما به هر حال بالانس منفی وجود دارد، در نتیجه ورزشکاران، از مکمل ها و درشت مغذی ها جهت جبران آنچه از دست می رود و نیز برای رسیدن به افزایش حجم مناسب استفاده می کنند. مطالعات صورت گرفته در مورد استفاده از شیر سویا و مقایسه اثرات آن با شیر گاو نشان داد که هضم و جذب شیر سویا بسیار سریع تر از شیر گاو صورت می گیرد و غلظت اسیدهای آمینه خون سریع تر بالا می رود، در حالی که جهت سنتز پروتئین های عضلات اسکلتی، مصرف شیر گاو مناسب تر است، چرا که غلظت اسیدهای آمینه خون آهسته تر افزایش می یابد و این افزایش برای مدت بیشتری جهت سنتز پروتئین پایداری دارد.

مصرف شیر در ورزش های استقامتی :
 
ورزش های استقامتی فعالیت هایی مداوم هستند که به متابولیسم اکسیداتیو به عنوان منبع انرژی وابسته هستند و معمولا گروه زیادی از عضلات در آن درگیرند. از نظر علمی در سه زمان قبل، بعد و هنگام تمرین، تغذیه در ورزش های استقامتی مهم است. هدف از تغذیه قبل از تمرین، اطمینان از این موضوع است که ورزشکار خوب تغذیه شده و جذب مواد مغذی با پاسخ های فیزیولوژیکی طبیعی ورزشکار به فعالیت ورزشی، تداخل ایجاد نمی کند. هدف از تغذیه حین تمرین، تامین مواد مورد نیاز داخلی و همچنین تامین آبی است که در اثر تعریق از دست می رود. هدف از تغذیه پس از تمرین، تامین آب ذخیره و مواد مورد نیاز جهت سنتز طبیعی بدن می باشد. سنتز و جبران گلیکوژن عضلانی با تغذیه مناسب پس از تمرین انجام می شود. در مقایسه اثرات شیر با نوشابه های ورزشی، شباهت های زیادی دیده می شود، ولی افزایش غلظت اسیدهای آمینه ضروری به دنبال مصرف شیر، از جمله تفاوت هایی است که مشاهده شده است. با ورزش کردن اکسیداسیون پروتئین ها افزایش می یابد و اسیدهای آمینه کمتری جهت سنتز در دسترس باقی می مانند که با مصرف شیر این کمبود جبران می شود. از طرف دیگر احساس پر شدن معده و سیری پس از مصرف شیر، بیشتر از مصرف نوشابه های انرژی زا و ورزشی می باشد. دلیل این امر این است که میزان جذب مایعات بیشتر از دفع مایعات از معده می باشد. وقتی انرژی مایعات مصرف شده افزایش می یابد، سرعت دفع از معده کاهش پیدا می کند. تخلیه آهسته تر معده سبب جذب مناسب تر می شود و از تغییر تراوایی پلاسما در اثر ورود حجم زیادی مایع جلوگیری می کند. کاهش تراوایی پلاسما در اثر نوشیدن مایعات زیاد سبب افزایش حجم ادرار می شود که با نوشیدن شیر به جای نوشابه های ورزشی و انرژی زا اثرات مفیدتری مشاهده می گردد، به طوری که حجم ادرار به آرامی افزایش می یابد. توصیه می شود جهت جبران تعریق هنگام ورزش، 1/5 برابر آب از دست رفته از طریق نوشیدن جبران شود. ضمن اینکه جبران الکترولیت های از دست رفته اهمیت زیادی دارد. هر 250 میلی لیتر شیر، حاوی 133 میلی گرم سدیم و 431 میلی لیتر پتاسیم می باشد، بنابراین نوشیدن شیر باعث جبران آب و الکترولیت های مورد نیاز بدن به طریق مناسبی می شود.

مقایسه ترکیب شیر و نوشابه های انرژی زا :
 
شیر پاستوریزه معمولی به طور متوسط حاوی 2/5 درصد چربی، 3/4 درصد پروتئین، 4/8 درصد کربوهیدرات، 103 میلی گرم کلسیم و 50 میلی گرم سدیم در 100 میلی لیتر و همچنین ویتامین های «B» و «C» می باشد؛ بنابراین با نوشیدن یک لیوان معادل 250 میلی لیتر شیر یا بسته بندی های 200 میلی لیتری شیرموجود در بازار، حدود 120 تا 150 کیلو کالری انرژی دریافت می کنید. طبق استاندارد ملی نوشابه های ورزشی، نوشابه ورزشی، نوشابه ای است حاوی قند و الکترولیت های مختلف که در هنگام مصرف به جبران و جایگزینی آب، انرژی و مواد معدنی از دست رفته کمک می کند. نوشابه انرژی زا، نوشابه ای ورزشی است که برای بدن انرژی فراهم می کند. طبق این استاندارد، نوشابه ورزشی می تواند حاوی 8- 5 گرم ساکاروز، 8- 5 گرم گلوکز، 8- 5 گرم فروکتوز، 70- 25 میلی گرم سدیم و 100- 20 میلی گرم پتاسیم در هر 100 میلی لیتر نوشابه باشد، بنابراین به نظر می رسد از نظر انرژی و الکترولیت ها، شیر کمبود قابل توجهی از نوشابه های ورزشی نداشته باشد. گاهی جوانان استفاده از شیر کاکائو را به شیر ترجیح می دهند که به علت شکر افزوده شده به شیر در این محصول، قند و انرژی شیر کاکائو از شیر بیشتر است.

نتیجه :
 
چنانچه از مطالب ارائه شده برمی آید، نوشیدن شیر بلافاصله پس از تمرین و ورزش کردن به جای استفاده از نوشابه های ورزشی و انرژی زا، نه تنها به اندازه آنها مفید است، بلکه فواید آن در حفظ سلامت افراد بیشتر نیز می باشد. نوشیدن شیر سبب افزایش مناسب متابولیسم پروتئینی، جبران کم آبی و الکترولیت های از دست رفته، گلیکوژن و بسیاری از ویتامین ها، ریزمغذی ها و درشت مغذی هایی است که یک ورزشکار به آنها نیاز دارد، البته باید در نظر داشت که نوشابه های ورزشی ممکن است حاوی ترکیباتی مثل کافئین، تئوبرومین و بعضی ویتامین ها و اسیدهای آمینه باشند که در شیر یافت نشود، بنابراین مصرف شیر به عنوان نوشابه ورزشی در کودکان و نوجوانان فواید بیشتری نسبت به بزرگسالان خواهد داشت.

منبع: دنیای تغذیه 97

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/27:: 11:9 صبح     |     () نظر

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها