سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باروری دانش، تصور و فهم است . [امام علی علیه السلام]

 

سهام خیام، دختری از هویزه
 سهام خیام یکی از نوجوانانی است که اسماعیل وار در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدو زیباترین جلوه تعبد ابراهیمیان در برابر خالق را به نمایش گذاشت کتاب سهام خیام دختری از هویزه کتابی است به قلم سید قاسم یاحسنی که به تولد و زندگی و شهادت سهام خیام، دختر 12 ساله ای می پردازد که با فدا کردن خون پاک خود از ایران زمین دفاع کرد.

 کتاب "سهام خیام "نوشته "سید قاسم یاحسینی" پژوهشی درباره دختردوازده ساله ای به نام سهام خیام است که درآغاز جنگ تحمیلی توسط نیروهای اشغاگر عراقی در هویزه به شهادت رسیده است . این نخستین اثری است که درباره سهام خیام منتشرشده است تاکنون هیچ تک نگاری مستقل یا گزارشی درباره او به چاپ نرسیده است .

در قسمت نخست کتاب مطالعات انجام شده درباره سهام خیام آورده شده است و درادامه توضیحاتی درباره موقعیت جغرافیایی و تاریخی هویزه ونقش هویزه در جریان جنگ تحمیلی آورده شده است .

در بخش بعدی کتاب بیوگرافی از سهام خیام و اعضای خانواده و پدر بزرگ و مادربزرگ و پدر ومادر او آورده شده است و سپس فعالیت ها و جسارت های دختری 12 ساله در برابر نیروهای اشغالگر می پردازد .

اطلاعات این کتاب از مصاحبه با "کاظم خیام" پدرخیام ،با "نسیمه جرفی حسینی" مادر خیام ، با "شیرین خیام" خواهر سهام در هویزه در سال 1380و همچنین از آرشیو مرکز بسیج خواهران دشت آزادگان سوسنگرد به دست آمده است .

سهام خیام در روز 25 بهمن ماه 1347 شمسی در بخش ساحلی شهر هویزه دیده به جهان گشود. بر اساس اظهارات خانواده سهام خیام، او در کودکی بسیار پر جنب و جوش بوده است.

شیرین خواهر کوچک سهام با ملاحت، در این باره می گوید: سهام دختر بسیار فضولی بود. در همسایگی ما پزشکی زندگی می کرد که سهام برخی اوقات پیش او می رفت. روزی آن پزشک آمد و گفت: امروز سهام در مطب آن قدر مرا اذیت کرد که مجبور شدم با طناب دست و پای او را ببندم.

سنگ در برابر گلوله‌های تانک

در قسمتی از این کتاب نویسنده پس از اشاره به آغاز انقلاب و نقش هویزه ای ها در تعمیق و گسترش آن، به آغاز جنگ می پردازد و در این باره می نویسد: رژیم اشغالگر صدام در همان روزهای آغازین جنگ از مرزهای دشت آزادگان گذشت و روز ششم مهرماه 1359 هویزه را به اشغال کامل خود درآورد.

نیروهای بعثی عراق به غارت اموال دولتی پرداختند. و از آزار و اذیت مردم شهر ابا نداشتند. سهام به شدت از این وضع ناراحت و عصبانی بود و مدام به عراقی ها ناسزا می گفت. یکبار نزدیک بود شهید شود که اهالی هویزه او را فراری دادند. تا اینکه روز هشتم مهرماه 1359، مردم هویزه، که دو روز بود شاهد اشغال شهرشان توسط نظامیان عراقی و ارتش متجاوز صدام بودند، طاقتشان طاق شد و دست به قیامی سراسری زدند. کنار رودخانه زنان و دختران هویزه ای به پرتاب سنگ و فحش دادن به سربازان دشمن پرداختند. تا اینکه سربازان دشمن به طرف آن ها تیراندازی کردند.

نویسنده درباره نحوه شهادت سهام خیام می نویسد: سهام به پرتاب سنگ به سوی نیروهای عراقی پرداخت و با صدای بلند به سربازان دشمن می گفت: مرگ بر صدام، بروید گم شوید و در این حین سهام با تیر مستقیم دشمن به شهادت می رسد، تیر مستقیم به پیشانی سهام می خورد و از بینی تا کاسه سر او را متلاشی می کند.

این کتاب به قلم سید قاسم یا حسینی در 226 صفحه و قیمت یک هزار و 200 تومان و تیراژ 1500 جلد در سال 88 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/29:: 2:11 عصر     |     () نظر

 

 
 چرخه آب در طبیعت بسیار ساده اما از جهاتی پیچیده است. سفره‌های آب زیرزمینی بخشی از این چرخه هستند که نیاز جوامع بسیاری را برطرف می‌کنند. آب‌های زیرزمینی از منابع پایدار و حیاتی هستند که آب آشامیدنی و مصرفی را برای میلیون‌ها نفر در سطح جهان تامین می‌کنند.

نقش آب‌های زیرزمینی در مصارف کشاورزی، صنعتی، بهداشت محیط و اکوسیستم‌ها بسیار حیاتی است. از فنون قدیمی و سنتی بهره برداری از آب‌های زیرزمینی می‌توان به حفاری قنات و چاه اشاره کرد. اما براستی آب‌های زیرزمینی چگونه شکل می‌گیرند؟ پس از هر نوع بارندگی درصدی از آن بسته به میزان نفوذپذیری خاک منطقه وارد زمین می‌شود. آبی که به زمین نفوذ می‌کند پس از گذر از لایه‌های متخلخل زمین و فیلترشدن، در نهایت به عمقی مشخص، جایی که در آن شکاف‌ها و فضاهای خالی از آب اشباع می‌شوند، می‌رسد. محدوده‌های اشباع از آب را ذخایر آب زیرزمینی یا آبخیز می‌خوانند.

سطح فوقانی این محدوده را سفره آب می‌نامند. سفره‌های آب اولین نشان از حضور آب‌های زیرزمینی هستند. از کل آب‌های شیرین در دسترس جهان بیش از 90 درصد را آب‌های زیرزمینی به خود اختصاص داده‌اند. در بخش فوقانی سفره‌های آبی، محدوده‌ای است که از آب اشباع‌نشده و آن را به نام محدوده هوادهی می‌شناسند. عمق چاه‌ها باید حتما بیشتر از عمق سفره‌های آبی باشد تا عملیات حفاری موفقیت‌آمیز باشد. آبخیزها نوعی تشکیلات زمین‌شناسی هستند. لایه‌هایی از سنگ، ماسه و شن صفحاتی متخلخل را داخل زمین تشکیل می‌دهند که نفوذپذیری بالایی دارند. آبخیزها اشکال متفاوتی دارند و به همین دلیل عمق آنها نیز متغیر است. برخی از آنها بسیار عمیق و بعضی دیگر به سطح زمین نزدیک هستند.

به عنوان مثال در سفره آبخیز حوزه می‌سی‌سی‌پی به طور متوسط 2100 میلیارد لیتر آب جریان دارد. جالب اینجاست تنها یک درصد از حجم آب این حوزه در رودخانه جریان دارد و بقیه 99 درصد آن در لایه‌های نفوذپذیر تحتانی موجود است.

آب‌های زیرزمینی طی مرور زمان شکل می‌گیرند، لذا در مقایسه با آب‌های سطحی سرعت تجدید آنها خیلی کند است. متوسط زمان لازم برای تجدید آبخیزها 1400 سال است، در حالی که تنها 20 روز کافی است تا آب یک رودخانه خشک مجدد احیاء شود. به همین دلیل زمانی که برداشت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود قطعا تاثیر آن تا مدت‌های مدید باقی خواهد ماند. نکته مهم دیگر این است که نفوذپذیری زیاد آبخیزها باعث می‌شود جذب آلودگی نیز در آنها چندان دشوار نباشد. از آنجا که 97 درصد از آب شیرین کره زمین در آبخیزها ذخیره شده است، لذا آلودگی این ذخایر یک بحران واقعی تلقی می‌شود. عده‌ای از دانشمندان معتقدند آب‌های زیرزمینی همچون چاهی هستند که آلاینده‌ها را به خود جذب می‌کنند و علت آن هم قدرت پالایش کمتر آب‌های زیرزمینی نسبت به رودخانه‌هاست. مهم‌ترین مساله در این رابطه ماندگاری و تجمع آلودگی است.

بحران کاهش سطح آب در آبخیزها

یکی از ویژگی‌های مهم یک آبخیز، پهنه سرزمینی متاثر از آن حوزه است. روش محدوده تحت تاثیر یکی از اولین روش‌های مناسب برای ارزیابی میزان مصرف، تجدیدپذیری و نیازمندی‌های اکوسیستم در یک آبخیز است. این روش می‌تواند برای ارزیابی پتانسیل آبخیزها در تامین نیازهای بخش کشاورزی نیز به کار گرفته شود. به عنوان مثال محدوده تحت‌تاثیر آبخیز شمالی گنگ 54 مرتبه از خود این آبخیز بزرگ‌تر است، در حالی که این رقم باید حدود 5‌/‌3 برابر مساحت واقعی یک آبخیز باشد. همین مساله گویای فشار بسیار زیاد بر این آبخیز است. نگاه دقیق‌تری به مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در آسیا و آمریکای شمالی بسیاری از آبخیزهای بزرگ مورد بهره‌برداری بی‌رویه قرار گرفته‌اند. نتیجه چنین بهره‌برداری‌هایی بدون شک بخش کشاورزی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد. برآوردهای تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد حداقل80 درصد از آبخیزهای مهم جهان حتی نمی‌توانند آب لازم را برای نواحی بسیار نزدیک تامین کنند، اما کماکان بهره‌برداری از آنها بدون وقفه ادامه دارد.

سوال اساسی اینجاست که چنین بهره‌برداری‌های بی‌رویه‌ای در عمل غذای چه تعدادی را تامین می‌کنند؟ تحقیقات حاکی از آن است که حدود 7‌/‌1 میلیارد نفر در شرایطی به این آبخیزها وابسته‌اند که تهدیدهای وارد بر اکوسیستم‌های اطراف و کاربری‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. آبخیز شمالی گنگ از نمونه ذخایر آبی است که نواحی پرتراکم شمال هند، پاکستان و دشت شمالی چین را که مرکز پرورش غلات این کشور است، مشروب می‌کند. آبخیز غرب مکزیک هم بزرگ‌ترین منبع تولید میوه و سبزیجات آمریکای شمالی است. همه اینها در حالی است که دشت‌های سیلابی مرتفع در ایالات متحده آمریکا، امسال عملا سال بدی را پشت سر گذاشته‌اند. خشکسالی گسترده که این بخش از آن کشور را تحت تاثیر قرار داده، سبب شده کشاورزان حتی بیشتر از حد معمول آب مصرف کنند. تحت چنین شرایطی، تجدید آبخیزها نیز در عمل غیرممکن است. سطح آب در آبخیزها بسرعت رو به کاهش است و پیامد این امر کاهش آب در رودخانه‌های محلی است. بالطبع پرندگان و ماهیان نیز از عواقب سوء آن در امان نخواهند ماند.

مشخص است چنین روندهایی برای همیشه دوام نخواهد داشت. پایین‌آمدن سطح آب، بیشتر کشاورزان را مجبور به حفر چاه‌های عمیق‌تر کرده، اما هنوز تغییرات بیشتری در راه است. فناوری‌های جدید آبیاری که مصرف آب را کارآمدتر خواهد کرد، گرایش به سمت کاشت غلاتی که به آب کمتری نیاز دارند و حتی اجبار به کنار گذاشتن مصرف آب‌های زیرزمینی، از اثرات اجتناب‌ناپذیری است که بی‌هیچ تردید در سال‌های آینده بیشتر و بیشتر رهنمون خواهد شد.


آبخیزهای ایران

ایران در یک منطقه نیمه‌خشک واقع شده است. متوسط بارندگی سالانه در این کشور کمتر از یک سوم کل بارندگی در سطح جهان است. ایران یکی از 27 کشوری است که برآورد شده در فاصله سال‌های 1389 تا 1405 با بحران کمبود آب مواجه خواهند شد مگر آن که اقدامی عاجل در راستای کاهش مصرف صورت پذیرد. آب‌های زیرزمینی در ایران بیش از نیمی از میزان تقاضای سالانه را رفع می‌کنند، اما تجدیدپذیری این ذخایر کمتر از نیمی از کل میزان بهره‌برداری است. در سال‌های اخیر مشکل خشکسالی نیز با آن قرین شده و به همین دلیل کمیت و کیفیت آبخیزها بشدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

آبخیزهای بخش مرکزی بیشترین ضرر را در این راستا متحمل شده‌اند، چرا که هم درجه حرارت در آنها فوق‌العاده بالا رفته و هم این که از میزان بارندگی بشدت کاسته شده است.

مطالعات نشان می‌دهد بر آبخیزهای ایران، فشار بسیار بالایی وارد می‌شود. مصرف روبه رشد آب‌های زیرزمینی در ایران که بحرانی جدی است می‌تواند به نابودی دائمی حوزه‌های آبخیزی کشور منجر شود.

کاهش جدی سطح آب‌های زیرزمینی حتی عوارض سطحی زمین را نیز دگرگون کرده است. پروفسور ژان آندرسون و توماس والتر از مرکز مطالعات زمین‌شناسی پوتسدام آلمان همراه استاد محمدعلی شریفی از دانشگاه تهران از محققانی بوده‌اند که روی طرح مطالعاتی تاثیر بهره‌برداری بی‌رویه از آبخیزها بر فرورفتگی‌های داخل ایران کار کرده‌اند.

ژ آنها معتقدند مقایسه تغییرات شکل زمین ایران با سایر حوزه‌های آبگیر اطراف نشان می‌دهد ایران یکی از پرشتاب‌ترین روندهای تغییر شکل زمین را تجربه کرده است. شکل‌گیری دره‌ها و فرورفتگی‌های جدید که تعدادشان نیز زیاد است، شاهدی بر این مدعاست.  مهناز  احمدی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/29:: 2:10 عصر     |     () نظر

 

 
 کمیته کارشناسان نروژی هیچ شواهی مبنی بر افزایش خطر سرطان، ناباروری مردان یا سایر صدمات باروری در اثر میدانهای الکترومغناطیسی سطح پایین تلفنهای همراه یا سایر فرستنده های رادیویی نیافته اند.

 
این کمیته همچنین هیچ شواهی پیدا نکرده که نشان دهد تلفنهای همراه می تواند نتاج منفی روی سلامتی چون تغییرات سیستم ایمنی بدن یا غده مترشحه داخلى اعمال کند.

 
تأثیر تلفنهای همراه همچنین روی تومورهایی که با آهستگی رشد می کنند نیز در افرادی که بیش از 20 سال از تلفنهای همراه استفاده کرده اند مورد بررسی قرار گرفت و هیچ ارتباطی مشاهده نشد.

 
پیش از این اطلاعات محدودی دررابطه با استفاده از تلفنهای همراه و ابتلا به سرطان در ناحیه گردن و همچنین سرطان مغز استخوان و غدد لنفاوی وجود داشت که براساس گزارش کنونی هیچ شواهدی مبنی بر افزایش این خطر از طریق استفاده از تلفنهای همراه مشاهده نشد.

 
جان الکساندر محقق این تحقیقات اظهار داشت: ما هیچ زمینه علمی در دست نداریم که بگوییم این نشانه ها فرضی هستند اما تعداد قابل توجهی از تحقیقات نشان می دهد که این علائم علل دیگری غیر از نتایج فیزیکی میدانهای الکترومغناطیسی یا فرستنده های رادیویی بی سیم و سایر تجهیزات بی سیم داشته اند.

 
الکساندر طی بیانیه ای اظهار داشت: تحقیقات هیچ شواهدی مبنی بر مداخله تلفنهای همراه بر سلامتی ارائه نکرده و کاهش استفاده از این تلفنها و یا شبکه های بی سیم هیچ تأثیر مثبتی در سلامتی نداشته است.

 
این کمیته از کارشناسان به بررسی خطرات سلامتی میدانهای الکترومغناطیسی سطح پایین توسط فرستنده های رادیویی پرداخته است. میدانهای الکترومغناطیسی سطح پایین اطراف تلفنهای همراه و تلفنهای بی سیم، پایگاه های تلفنهای همراه، مرکز پخش امواج رادیویی و دیگر تجهیزات ارتباطی وجود دارند.

 
آستانه مقدارهاى حدى این میدانها 50 برابر کمتر از سطحی است که موجب گرما یا تحریک سلولهای عصبی انسان می شود.
 


 


نظر بدهید  

نوشته شده توسط محسن یزدانی در چهارشنبه بیست و نهم شهریور 1391 ساعت 12:43 بعد از ظهر موضوع | لینک ثابت


 
استفاده از اینترنت ملی از هفته آینده
وزیر ارتباطات از آغاز بکار شبکه ملی اطلاعات تا هفته آینده در کل کشور برای تمامی دستگاههای اجرایی خبر داد و گفت: حدود 42 هزار دستگاه دولتی تمامی ارتباطاتشان از شبکه اینترنت به شبکه ملی منتقل می‌شود.

 
رضا تقی پور در پاسخ به مهر با اشاره به جزئیات اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات و زمان بندی این پروژه که قرار بود در شهریورماه 91 انجام شود، گفت: هم اکنون تفکیک شبکه اینترنت از شبکه ملی اطلاعات برای دستگاههای دولتی در 29 استان انجام شده است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این پروژه تا هفته دیگر در کل کشور و در تمامی مراکز سوئیچ استانی یعنی 31 استان عملیاتی و طی مراسمی پرده برداری می شود.
وی نصب تجهیزات و جداسازی را از جمله دلایل تاخیر اندک به وجود آمده در این طرح عنوان کرد و به مهر گفت: کلیات اجرای این پروژه به تمامی دستگاهها ابلاغ و به صورت عملیاتی نیز با تمامی وزارتخانه ها مسائل مربوطه مطرح شده است.
تقی پور افزود: براین اساس ارتباط حدود 42 هزار دستگاه دولتی از شبکه اینترنت به شبکه ملی اطلاعات منتقل خواهد شد.

 

وزیر ارتباطات با اشاره به تبلیغات برخی شرکتهای اینترنتی در زمینه فروش اینترنت ملی یک مگابیتی با قیمت 7500 تومان به شهروندان هشدار داد: عرضه پهنای باند شبکه ملی اطلاعات در این مرحله هنوز برای مردم آغاز نشده است و ارائه پهنای  باند به مردم و شخصیتهای حقیقی شرایط دیگری را نیاز دارد که در زمان نهایی شدن، اعلام عمومی خواهد شد.
وی به کاربران هشدار داد: فریب این تبلیغات را نخورند و دقت کنند که این اطلاعات از چه مراجعی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/29:: 2:8 عصر     |     () نظر

 
همین چند ماه پیش بود که در یک برنامه زنده که از شبکه چهار پخش می شد نادر طالب زاده و وحید جلیلی درباره موضوعات فرهنگی گفت و گو می کردند. یادم هست که وحید جلیلی در اواسط بحث جمله ای با این مضمون گفت که چرا در کتاب فروشی های راسته انقلاب پوستر چگوارا به وفور پیدا می شود ولی همان های که ادعای آزاد اندیشی و روشن فکری دارند، حاضر نیستند پوستر چمران را بفروشند.

این موضوع ذهنم را عجیب مشغول کرد. درباره حرف وحید جلیلی مدت ها با خودم بحث می کردم. شاید چون پوستر چمران فروش نمی رود. شاید چون کسی سرمایه گذاری نمی کند. شاید چون مهندسین فرهنگی ما پست خود را به کتابفروش ها واگذار کرده اند و این چند ماه درگیری ذهنی منجر به آزمایش ساده ای شد.

تصمیم گرفتم بروم انقلاب و خطر جلب توسط شهرداری را به جان بخرم و گوشه خیابان پوستر چمران را در کنار پوستر چگوارا بفروشم. هم خودم جواب سوالهایم را پیدا کنم هم وحید جلیلی.

جای درنگ نبود و شوق دانستن نتیجه باعث شد من و همکارم گرمای چهل و شش درجه یک چهارشنبه داغ را به جان بخریم . راست می گفت. وحید جلیلی را می گویم. برای پیدا کردن پوستر “ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا” پزشک، چریک، سیاست‌مدار و انقلابی مارکسیست متولد آرژانتین هیچ مشکلی نداشتیم. در اولین پوستر فروشی نبش خیابان در استراتژیک ترین محل سه نوع پوستر با کیفیت از چگوارا یکی از اعضای جنبش 26 ژوئیه ِ فیدل کاسترو را پیدا کردیم .

روی یکی از پوستر ها زیر عکس چگوارا جمله ای از شریعتی نوشته بود (!) : و اگر خفه ام کنند سازش نخواهم کرد و ایمانم را قربانی مصلحت نمی کنم .

 

مغازه های پوستر فروشی دیگر و هر آنجایی که در محل عبور و مرور اکثر مردم بود و احتمال یافت شدن پوستر بود گشتیم. چگوارا بود. چمران نبود .

پوستر شاگرد اول دوره دکتری فیزیک پلاسمای دانشگاه برکلی، پوستر نماینده امام در شورای عالی دفاع، پوستر مردی که تهرانی ها شاید هر روز از اتوبانی که مزین به نام این شهید بزرگوار است عبور می کنند را در پوستر و کتاب فروشی های انقلاب پیدا نکردیم که نکردیم .

لاجرم دویست متر کارگر جنوبی را به سمت پاساژ مهستان گز کردیم به امید یافتن. باورم نمی شد. طبقه دوم مهستان در انتهای پاساژ سه پوستر فروشی بود که دو تایشان اصلا پوستر چمران نداشتند و یکی شان هم که داشت اسمش پوستر نبود. از عکس های دکتر چمران، فرمانده ستاد جنگ های نامنظم دوران دفاع مقدس را بدون هیچگونه چاپ گرافیکی و در قطع هایی به مراتب کوچکتر از پوستر چگوارا چاپ کرده بودند و جالب اینکه جملاتی از دکتر چمران را بدون توجه به جنبه های زیبا شناختی روی عکس کار کرده بودند.

 

مشکل آغاز شد. آن چند عکس کوچک و در قطع های نامتعارف از چمران قابل مقایسه با آن پوستر های شکیل از چگوارا نبود. لاجرم برای خالی نبودن عرضه استراتژی را همانجا عوض کردیم و چند پوستر شهید همت که نسبتا بهتر از پوستر های چمران کار شده بود تهیه کردم.

وقت آزمایش بود. در کنار یکی از دستفروش های کتاب های مستعمل و قدیمی بساط کردیم . همکارم در پست عکس گرفتن و با فاصله منصوب و من در پست فروشندگی.

راستش را بخواهید بی تفاوت ها بیشتر از کسانی بودند که سر می چرخواندند و به پوستر ها نگاه می کردند، لاجرم به تقلید از باقی دستفروش ها تبلیغ لفظی را شروع کردم : ” پوستر چگوارا، پوستر چمران، پوستر انقلابیون، پوستر چریک های تاریخی ”

این کار تعداد کاوشگران را بیشتر کرد. عده ای زیر لب می خندیدند و در گوش همراهشان زمزمه ای می کردند و می رفتند. عده ای می ایستادند و یک نگاه پرسشگر به پوستر ها و یک نگاه به من . عده ای می رفتند و ده متر نشده برمی گشتند.

چند نوجوان ایستادند و پرسیدند که اینها که هستند و بعد از توضیح اجمالی من گفتند “اگر پوستر رونالدو، ژاوی یا وسی را داشتی می خریدیم ” و با اشاره به همه پوستر ها ” کی حاضره اینا رو بزنه در و دیوار خونش ”

اولین خریداران دو پسر جوان بودند که پوستر چگوارا را می خواستند. در جواب پرسشم که چرا چمران نمی برید ، گفتند چمران را که همیشه بنر و پوسترش را می بینیم. بالاخره یک پوستر چگوارا خریدند و رفتند .

 

از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان اوایلش فکر کردم کار و کاسبی پوستر فروش ها کساد است که خریدار ندارم، اما انگار نقطه بساطمان خوب نبود، بنابراین با اولین برخورد از طرف مافیای دستفروشان میدان انقلاب، بساط را جمع کرده و به سمت چهار راه ولی عصر دویست سیصد متر کوچ کردیم . و دوباره بساط چمران و چگوارا .

اولین خریدار پوستر چمران زن و مرد جوانی بودند که در پاسخ پرسشم که چرا چگوارا نمی برید گفتند که نمی شناسیم . قیمت چگوارا را تا نصف پایین آوردم اما آنها شهید دهلاویه را به چهره فتوژنیک و پوستر گرافیکی چریکی که نلسون ماندلا از وی به عنوان یک قهرمان نام می‌برد و او را الهام‏دهنده‏ی آزادی برای تمامی کسانی می‏داند که آزادی را دوست دارند، ترجیح دادند .

مرد میانسالی با چهره ای موجه آمده بود نصیحتم می کرد که تا بیوگرافی اینها را به مردم نگویم و مردم نشناسند نمی خرند. می گفت اهل پوستر نیستم، ولی اگر پوستر چمران بزرگ تر و با کیفیت تر بود می خریدم .

یک مرد میانسال دیگر از همت خوشش آمده بود و همه اش را برد . نمیخواستم بدهم چون هدفم پوستر فروشی نبود، اما اصرار می کرد، ناچار فروختم .

برای خودم جالب بود شاید برای وحید جلیلی هم جالب باشد که بداند یک ساعت از آغاز به کار پوستر فروشی نگذشته بود که پوستر های چمران را به قیمت خرید فروختم. همانهایی که فکر می کردم به دلیل عدم کیفیت و کار گرافیکی روی دستم باد کند. ولی هنوز دو پوستر بزرگ چگوارا و سه پوستر کوچکش روی دستم مانده بود

 

خیلی ها چمران را می شناختند و خیلی ها هم نه . همین امر در مورد چگوارا صادق بود . بار ها جمله ” این کیه ؟ ” که اشاره به هر کدام از پوستر ها داشت را از زبان مشتریانم شنیدم . و نکته جالب اینکه کسی پیدا نشد که هر دو پوستر چمران و چگوارا را با هم بخواهد.

چگوارا روی دستم باد کرده بود و گرمای هوا باعث شد هزار و پانصد تومان را بشکنم به هزار بلکه بخرند. نشد . بالاخره با یک سوم قیمت برای چگوارا مشتری پیدا کردم و بساط جمع شد .

من مهندس فرهنگی این جامعه نیستم . تحصیلات عالیه ام مرتبط با تصمیم گیری فرهنگی برای جامعه خودمان نیست. اما کمبود جریان فرهنگ ساز داخلی را حس می کنم، فقدان کمیته مهندسی اجتماعی که در ظهور و بروز نمادها و ریزه کاری های فرهنگی تصمیم گیری کند را با تمام وجود درک می کنم. از خودم می پرسم که چرا نوجوان ما باید رونالدو و مسی را به چمران ترجیح دهد. چرا فرهنگ سازی، یله و رها در اختیار تصمیمات شخصی فروشندگان و مغازه دارن است؟ و چرا من باید برای تهیه پوستر چمران به دردسر بیافتم و آخر هم آنچه می خواهم پیدا نکنم؟

 

 

 

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/29:: 2:8 عصر     |     () نظر

لقب «معصومه» را چه کسی به فاطمه ثانی داد

)

 
*آزاد شدن اسیر جنگی 
 حجت‌الاسلام ابن الرّضا از حاج آقای کشفی از خدمتگزاران حرم حضرت معصومه(س) نقل کردند که در ایام جنگ، شبی از شب‌ها گروهی از اسرای عراقی را به حرم مطهّر کریمه اهل‌بیت آورده بودند، در طرف بالای سر حضرت میله‌هایی نهاده شده بود که اسرا در داخل میله‌ها و دیگر زائران در بیرون میله‌ها مشغول زیارت بودند، یک مرتبه دیدیم که زنی از میان تماشاگران جیغ کشید و بلافاصله یکی از اسرا نیز جیغی کشید. معلوم شد که این اسیر از شیعیان عراقی بوده، به خدمت سربازی رفته، توسّط ارتش عراقی او را اجباراً به جبهه برده‌اند و آنجا به اسارت نیروهای ایرانی در آمده است. 
 
مادرش نیز به جرم شیعه بودن از عراق اخراج شده، به ایران آمده، در قم اسکان داده شده و به کلّی از سرنوشت پسرش بی‌خبر مانده است. این مادر بیچاره، هر شب به حرم مطهّر حضرت معصومه(س) مشرّف می‌شده، به خدمت بی بی عرض می‌کرده: بی بی جان من پسرم را از تو می‌خواهم. 
 
آن شب نیز چون شب‌های دیگر به حرم مشرّف شده، برای پسرش دعا کرده، به حضرت معصومه(س) متوسّل شده است که یک مرتبه پسرش را در میان اسیران دیده، بی اختیار جیغ کشیده، پسرش نیز متوجّه مادر شده، متقابلاً جیغ کشیده و این گونه از عنایات حضرت معصومه(س) پس از سال‌ها جدایی، چشم مادر با دیدن میوه دلش روشن می‌شود. پس از این رخداد جالب، توسط سازمان بین‌المللی ترتیبی داده شد که این پسر از اسارت آزاد شده به کانون گرم خانواده برگردد. 
 
*ارجاع امام رضا(ع) به حضرت معصومه(س) 
حجت‌الاسلام قاضی زاهدی شاهد یکی از کرامت‌های حضرت معصومه(س) در 20 سال قبل بود که متن آن به شرح زیر است: در حدود بیست سال قبل شبی در حرم مطهّر دعای توسّل برقرار بود و من در دعای توسّل شرکت کرده بودم، در وسط دعای توسّل برق قطع شد و مدّتی حرم تاریک بود تا چراغ‌ها روشن شد احساس کردم مردم به نقطه خاصّی در حرم مطهّر همان‌جا که قبر شاه عباس هست، متوجّه شدند. من نیز به آن نقطه کشیده شدم، دیدم یک دختر 17 ساله‌ای را در میان گرفته‌اند و همه متوّجه او هستند. 
 
معلوم شد که این دختر از 10 سال پیش به دنبال یک بیماری حادّ و مزمن زبانش گنگ شده بود و برای طلب شفا او را به مشهد مقدّس برده‌اند و آنجا متوسّل شده‌اند، حضرت امام رضا(ع) در عالم رویا فرمودند: «او را به قم ببرید»، اینک او را به قم آورده‌اند و از عنایات حضرت معصومه(س) زبانش گویا شده و شفای کامل یافته است. 
 
*ماجرای شفای مرد مسیحی و تذکر حضرت معصومه(س) 
در ایام مجاورت با حرمین شریفین کاظمین(ع) در بغداد یک مرد نصرانی به نام « یعقوب» زندگی می‌کرد که به بیماری «استسقاء» (تشنگی سیراب‌ناپذیر) دچار شده بود. هر قدر به پزشکان مراجعه می‌کرد، نتیجه نگرفت تا مرض کاملاً شدّت یافت و او را رنجور ساخت و از پا انداخت، آن مرد نصرانی می‌گفت: در آن ایام من همه‌اش از خدا می‌خواستم که مرا یا شفا دهد و یا به وسیله مرگ از آن مرض رهایی بخشد.
 
در حدود سال 1280 هجری قمری بود که شبی روی تخت خوابیده بودم، در عالم رویا یک آقای بزرگوار بلند قد و بسیار نورانی را دیدم که در کنار بستر من حضور یافت و تخت مرا حرکت داد و فرمود: «اگر بخواهی از این بیماری شفا پیدا کنی، تنها راهش اینست که به شهر کاظمین مشرّف شوی و کاظمین(ع) را زیارت کنی تا از این مرض رهایی یابی». 
 
او می‌گوید: من از خواب بیدار شدم، رویای خود را برای مادرم نقل کردم، مادرم گفت: این خواب خوابِ شیطانی است! آن‌گاه صلیب و زُنار آورد و بر گردنم آویخت. یک بار دیگر به خواب رفتم و در عالم رویا بانوی مجلّله‌ای را دیدم که سرتاسر بدنش پوشیده بود، تخت مرا حرکت داد و فرمود: «برخیز که صبح صادق طلوع کرده است، مگر پدرم با تو شرط نکرد که به زیارت او مشرّف شوی تا تو را شفا عنایت کند؟». 
 
پرسیدم: پدر شما کیست؟ 
فرمود : «موسی بن جعفر(ع) است». 
پرسیدم شما کیستید؟ 
 
فرمود : «اَنَا الْمَعْصُومَهُ اُخْتُ الرِّضا(ع)»، من معصومه خواهر حضرت رضا هستم. چون از خواب بیدار شدم در حیرت بودم که چه کنم و کجا بروم؟ به دلم افتاد که به خانه سید جلیل‌القدر سید راضی بغداد بروم، به منزل سید راضی بغدادی واقع در محلّه  «رواق» بغداد رفتم، حلقه در را کوبیدم، از پشت در صدا زد کیستی؟ گفتم: باز کن. 
 
هنگامی که صدای مرا شنید، دخترش را صدا کرد و گفت : «دخترم در را باز کن، او یک نفر مسیحی است که می‌خواهد به اسلام مشرّف شود». هنگامی که در باز شد و به خدمتش شرفیاب شدم، عرض کردم: از کجا متوجّه شدید که من مسیحی هستم و قصد تشرّف به اسلام را دارم؟ 
 
فرمود : جدّم، امام کاظم(ع) در عالم رویا به من خبر داده است، آن‌گاه مرا به کاظمین برد و در کاظمین به محضر شیخ جلیل‌القدر شیخ عبدالحسین تهرانی رفتیم، من سرگذشت خود را برای او نقل کردم، او دستور داد که مرا به حرم مطهّر ببرند. پس مرا به حرم مطهّر بردند و در اطراف ضریح مقدّس مرا طواف دادند، در داخل حرم اثری ظاهر نشد، ولی چون از حرم بیرون آمدم پس از گذشت اندک زمانی عطش بر من غلبه کرد، آب خوردم و حالم دگرگون شد و بر زمین افتادم. 
 
با همین افتادن همه چیز تمام شد و گویی کوهی بر پشت من بود و برداشته شد، ورم بدنم رفع شد و زردی چهره‌ام به سرخی مبدّل گشت و هیچ اثری از بیماری در وجود من باقی نماند. به بغداد رفتم که از موجودی خود چیزی برای هزینه زندگی بردارم، خویشان و بستگانم از سرگذشت من آگاه شدند، مرا به خانه یکی از اقوام بردند که مادرم آنجا بود و گروهی در آنجا گرد آمده بودند. مادرم به من گفت: رویت سیاه باد، رفتی و از دین خود خارج شدی! 
 
گفتم: مادر ببین، از مرض و بیماری هیچ اثری نمانده است، مادرم گفت: این سحر است! سفیر دولت انگلستان که در مجلس حضور یافته بود، به عمویم گفت: اجازه بدهید که من او را تأدیب کنم، زیرا امروز او خودش کافر شده، فردا همه ایل و تبار ما را کافر می‌کند! آن‌گاه به دستور او مرا لخت کردند و بر روی زمین خوابانیدند و با چیزی که «قرپاچ» نامیده می‌شود، بر بدنم نواختند. قرپاچ عبارت از یک رشته سیم بود که چیزهای تیزی چون سوزن بر سر سیم‌ها نهاده بودند. 
 
سرتاسر بدنم خون‌آلود شد، ولی اصلاً احساس درد نمی‌کردم، خواهرم چون وضع اسفناک مرا مشاهده کرد، خودش را به روی من انداخت تا شلاّق زن‌ها از من دست کشیدند و به من گفتند: هر کجا که می‌خواهی برو! به سوی کاظمین(ع) برگشتم و به خدمت مرحوم شیخ عبدالحسین مشرّف شدم، شهادتین را به من تلقین کرد و من رسماً به آیین اسلام مشرّف شدم.


 

نظر بدهید  

نوشته شده توسط محسن یزدانی در چهارشنبه بیست و نهم شهریور 1391 ساعت 12:43 بعد از ظهر موضوع | لینک ثابت


 ایتنر نت ملی
وزیر ارتباطات از آغاز بکار شبکه ملی اطلاعات تا هفته آینده در کل کشور برای تمامی دستگاههای اجرایی خبر داد و گفت: حدود 42 هزار دستگاه دولتی تمامی ارتباطاتشان از شبکه اینترنت به شبکه ملی منتقل می‌شود.

 
رضا تقی پور در پاسخ به مهر با اشاره به جزئیات اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات و زمان بندی این پروژه که قرار بود در شهریورماه 91 انجام شود، گفت: هم اکنون تفکیک شبکه اینترنت از شبکه ملی اطلاعات برای دستگاههای دولتی در 29 استان انجام شده است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این پروژه تا هفته دیگر در کل کشور و در تمامی مراکز سوئیچ استانی یعنی 31 استان عملیاتی و طی مراسمی پرده برداری می شود.
وی نصب تجهیزات و جداسازی را از جمله دلایل تاخیر اندک به وجود آمده در این طرح عنوان کرد و به مهر گفت: کلیات اجرای این پروژه به تمامی دستگاهها ابلاغ و به صورت عملیاتی نیز با تمامی وزارتخانه ها مسائل مربوطه مطرح شده است.
تقی پور افزود: براین اساس ارتباط حدود 42 هزار دستگاه دولتی از شبکه اینترنت به شبکه ملی اطلاعات منتقل خواهد شد.

 

وزیر ارتباطات با اشاره به تبلیغات برخی شرکتهای اینترنتی در زمینه فروش اینترنت ملی یک مگابیتی با قیمت 7500 تومان به شهروندان هشدار داد: عرضه پهنای باند شبکه ملی اطلاعات در این مرحله هنوز برای مردم آغاز نشده است و ارائه پهنای  باند به مردم و شخصیتهای حقیقی شرایط دیگری را نیاز دارد که در زمان نهایی شدن، اعلام عمومی خواهد شد.
وی به کاربران هشدار داد: فریب این تبلیغات را نخورند و دقت کنند که این اطلاعات از چه مراجعی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/6/29:: 1:59 عصر     |     () نظر

   1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها