سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، قلبی سلیم و پاک و خویی استوار، روزی اش می کند . [امام علی علیه السلام]
 امروزه با وجود مشغله های فکری فراوانی که باعث حواس پرتی افراد می شود، تمرکز کردن روی یک کار سخت تر شده است. اصولاً ذهن و فکر انسان ها به گونه ای طراحی شده است که هرج و مرج را نمی پذیرد. از طرفی اگرچه تقویت تمرکز امری دشوار است اما غیرممکن نیست؛ بنابراین داشتن پشت کار در بهبود قدرت تمرکز مهم و ضروری است. در این مطلب از «هلث نیوز» به چند راه حل برای بهبود قدرت تمرکز، اشاره شده است.

 

محیط خود را انتخاب کنید:محیط کاری نقش مهمی در بهبود تمرکز دارد. محیط های راحت و دلچسب برای تمرکز کامل هنگام کار مناسب است. هرچه زمینه های حواس پرتی کمتر باشد کارکردن با تمرکز کامل راحت تر است.

 

کنترل افکار: بعضی معتقدند کلید تمرکز این است که ذهن خود را با فکرهای سطحی مشغول نکنید.

هنگامی که فکرهای نامربوط به ذهن خطور می کند به آن ها بی توجهی کنید و به طور فعال روی کاری که می خواهید انجام دهید تمرکز کنید.

 

برنامه زمان بندی شده: برای کارهایی که باید انجام دهید، برنامه ریزی کنید. برای انجام کارها اولویت بندی داشته باشید و زمان انجام کارهای جدی و تفریحات را مشخص کنید.

هرگز منفی نباشید: هرگز به خود نگویید که قادر به تمرکز نیستید؛ زیرا در این شرایط تمرکز کردن سخت تر می شود.

هر از گاهی که نیاز به تمرکز کردن پیدا کردید، چندین بار با خود تکرار کنید که می توانید تمرکز کنید تا به آسانی این توانایی را به دست بیاورید.

 

از انجام چند کار باهم بپرهیزید: انجام دادن چند کار با هم باعث می شود تا نتوانید روی تمام کارها به طور کامل تمرکز کنید. بنابراین، روی یک کار تمرکز کنید و پس از اتمام آن به کار بعدی بپردازید.

 

صداهای مزاحم را حذف کنید: حذف صداهای مزاحم نقش مهمی در انجام درست کارها دارد ، زیرا سروصدا مانع تمرکز می شود. به عنوان مثال، صدای دریافت ایمیل و پیام های تلفن مانع تمرکز در انجام کار می شود.

 

ورزش و رژیم غذایی: توانایی تمرکز با رژیم غذایی و برنامه ورزشی ارتباط دارد. دریافت ناکافی مواد مغذی، می تواند خستگی مفرط ایجاد کند.

 

به انجام کار یقین داشته باشید: شک و شبهه یا سرگردان بودن درباره کاری که انجام می دهید، تمرکز کردن را سخت تر می کند.

هنگامی که کار دشوار باشد، ذهن دنبال کارهای آسان تر می رود؛ بنابراین قبل از شروع، به انجام و عاقبت آن امیدوار باشید، یک مفهوم اساسی و معیار صحیح را برای خود درنظر بگیرید.

 

پشتکار داشته باشید: حس تمرکز کردن را ندارید؟ از انجام دادن کاری طفره می روید؟ با این حس مقابله کنید و تا به اتمام رساندن کارتان آرام ننشینید.

 

توان خود را مشخص کنید: هر فرد توان مشخصی دارد و زمانی از روز می تواند کارهای دشوار را به بهترین نحو انجام دهد بنابراین زمان مناسب برای انجام کار را مشخص کنید و کارهای سخت و دشوار را در آن ساعت انجام دهید.

 

کارها را تقسیم بندی کنید:کارهایی که آغاز و پایان ندارد، تمرکز فرد را از بین می برد اگر مشغول کار یا پروژه بزرگی هستید بهتر است زمان و روشی برای شروع و به اتمام رساندن آن اتخاذ کنید.

 

ورزش های ذهنی انجام دهید: ورزش با بهبود هماهنگی ذهن و بدن، تمرکز از دست رفته را باز می گرداند. با ورزش های ذهنی و یادگیری چگونگی کنترل ذهن قدرت تمرکزتان را افزایش دهید.

 

گام های کوچک بردارید: با کارهای کوچک شروع کنید، به آن ها پای بند باشید و از وقت خود به طور موثر استفاده کنید.

 

زمانی را برای اتمام کار خود تعیین کنید: برای تقویت تمرکز، زمانی را برای اتمام کار در نظر بگیرید این کار باعث می شود تا کارهای غیرضروری را فراموش کنید و از ساعت کاری خود بهترین استفاده را بکنید.

 

خواب کافی داشته باشید: ساعت خوابتان منظم باشد. خستگی و کمبود خواب شب باعث کاهش تمرکز می شود.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/20:: 1:39 عصر     |     () نظر

 بعد از گذشت یک تا دو ماه از ورود HIV به بدن، 40 تا 90 درصد از افراد علائم شبه آنفولانزایی را  تجربه می‌کنند که سندرم حاد ویروسی (ARS) نامیده می‌شود.

اما گاهی اوقات علائم HIV سالها پدیدار نمی‌شوند--گاهی حتی یک دهه.

در مراحل اولیه عفونت HIV، هیچ نشانه متداولی وجود ندارد و ممکن است فرد مبتلا اصلاً از وجود بیماری در خود مطلع نباشد. به همین دلیل خیلی مهم است که در مواقع خاص مخصوصاً رابطه‌جنسی محافظت‌نشده یا استفاده از داروهای درون‌وریدی حتماً آزمایش بدهید.

در زیر به برخی از علائم وجود HIV در بدنتان اشاره می‌کنیم:
 


1. تب

یکی از اولین نشانه‌های ARS می‌تواند تب خفیف، تا حدود 102 درجه فارنهایت باشد.

این تب اگر اتفاق بیفتد معمولاً با علائم خفیف دیگر مثل خستگی، تورم غدد لنفاوی و گلودرد همراه خواهد بود.

در این نقطه ویروس به سمت جریان‌خون در حال حرکت است و شروع به تکثیر به تعداد بالا می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی بدن واکنش التهابی نشان می‌دهد.
 


2. خستگی

واکنش التهابی سیستم‌ایمنی بدنتان می‌تواند باعث شود احساس خستگی و بی‌حالی کنید. خستگی می‌تواند هم یکی از علائم اولیه HIV باشد و هم از علائم آخری آن.
 


3. درد عضلانی، درد مفصلی و تورم گره‌های لنفاوی

ARS معمولاً با آنفولانزا، مونونوکلئوز یا سایر عفونت‌های ویروسی، حتی سفلیس و هپاتیت، اشتباه گرفته می‌شود.

جای تعجب نیست که بسیاری از علائم این بیماری‌ها یکسان هستند، مثل درد در مفاصل و عضلات و تورم گره‌های لنفاوی.

گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم‌ایمنی بدن شما هستند و زمانیکه عفونتی وارد بدن شود، متورم می‌شوند. بسیاری از آنها در زیربغل، کشاله‌های ران و گردن وجود دارند.
 


4. گلودرد و سردرد

درست مثل سایر علائم، گلودرد و سردرد هم فقط در موقعیت جزء علائم ARS تشخیص داده می‌شوند.

اگر اخیراً رفتارهای پرخطر داشته‌اید، انجام تست HIV عاقلانه‌ترین کار است. بخاطر خودتان و دیگران این آزمایش را انجام دهید: HIV در مراحل اولیه خود بیشتر عفونی است.

به خاطر داشته باشید که بدن هنوز برای HIV پادتن تولید نکرده است به همین دلیل تست پادتن آن را از بین نمی‌برد. ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا پادتن‌های HIV در آزمایش خون مشخص شوند.
 


5. جوش و دانه‌های پوستی

جوش‌های پوستی ممکن است هم در ابتدا و انتهای دوره HIV/AIDS پدیدار شود.

این جوش‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای از بدنتان ایجاد شوند که اگر توضیح و علت دیگری نداشتند، بهتر است حتماً تست HIV انجام دهید.
 


6. حالت‌تهوع، استفراغ و اسهال

30 تا 60 درصد افراد در مراحل اولیه HIV به حالت‌تهوع، استفراغ یا اسهال دچار می‌شوند.

این علائم همچنین ممکن است در نتیجه درمان ضدویروسی و بعدها در روند عفونت درنتیجه عفونتی دیگر اتفاق بیفتد.

اسهالی که مداوم باشد و به درمان‌های معمول واکنش ندهد نیز می‌تواند نشانه‌ای از این ویروس باشد.
 


7. کاهش وزن

کاهش وزن نشانه بیماری پیشرفته‌تر است و می‌تواند درنتیجه اسهال شدید اتفاق بیفتد. اگر در حال کم کردن وزن هستید، یعنی سیستم‌ایمنی بدنتان بسیار ضعیف شده است. در این وضعیت، بیمار حتی اگر تغذیه خوبی داشته باشد و تا آنجا که می‌تواند غذا بخورد باز هم وزن زیادی کم می‌کند. این مشکل معمولاً در مراحل آخری بیماری اتفاق می‌افتد. این روزها اما با کمک درمان ضدویروسی این مشکل کمتر شده است.
 


8. سرفه‌های خشک

این نشانه --سرفه‌های موذی که ممکن است هفته‌ها طول بکشد و به نظر می‌رسد که هیچوقت بهتر نخواهد شد-- یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بیماری در بیماران مبتلا به HIV که در مراحل پیشرفته بیماری خود قرار دارند می‌باشد.
 


9. سینه‌پهلو

سرفه و کاهش وزن ناشی از این بیماری ممکن است موحب بروز بیماری جدی شود که توسط میکروبی ایجاد می‌شود که اگر سیستم‌ایمنی بدنتان خوب کار می‌کرد هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کرد. بیماری‌های فرصت‌طلب مختلفی وجود دارند و هرکدام از آنها به طور متفاوتی بروز می‌یابند. علاوه بر سینه‌پهلو، از بیماری‌های فرصت‌طلب می‌توان به عفونت انگلی توکسوپلاسموز که بر مغز اثر می‌گذارد، نوعی ویروس تبخال که سیتومگالوویروس نامیده می‌شود و نوعی عفونت قارچی مثل برفک اشاره کرد.
 


10. تعرق شبانگاهی

تقریباً نیمی از افراد در مراحل اولیه عفونت HIV دچار تعرق شبانه می‌شوند. این مشکل با پیشرفت بیماری ممکن است وخیم‌تر شود و ارتباطی با ورزش کردن یا دمای اتاق ندارد.

نادیده گرفتن این مشکل که تقریباً مشابه گُرگرفتگی است که زنان در شروع یائسگی دچار آن می‌شوند بسیار دشوار است زیرا تمام لباس‌ها و ملحفه‌هایتان را خیس می‌کند.
 


11. تغییر ناخن‌ها

یکی دیگر از نشانه‌های آخری عفونت HIV تغییراتی مثل ضخیم و خمیده شدن ناخن‌ها، شکاف برداشتن و تغییر رنگ آنها می‌باشد.

این مشکل معمولاً در اثر عفونت قارچی مثل کاندیدا اتفاق می‌افتد. بیمارانی که سیستم‌ایمنی بدنشان ضعیف شده است بیشتر در معرض عفونت‌های قارچی هستند.
 


12. عفونت‌های قارچی

عفونت قارچی دیگر که در مراحل آخری این بیماری ایجاد می‌شود، تبخال است که عفونتی دهانی است که توسط کاندیدا که نوعی قارچ است، ایجاد می‌شود.
تبخال یک عفونت قارچی متداول است که معمولاً در دهان یا مری ایجاد می‌شود و بلعیدن را مشکل می‌کند.
 


13. سردرگمی و مشکل در تمرکز

مشکلات شناختی نیز می‌توانند یکی از نشانه‌های جنون ناشی از HIV باشند که معمولاً در مراحل آخری این بیماری پدیدار می‌شوند.

علاوه بر سردرگمی و مشکل برای تمرکز، جنون ناشی از HIV شامل مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری مثل عصبانیت و آسیب‌پذیری و زودرنجی نیز می‌شود.
حتی ممکن است تغییرات حرکتی نیز به دنبال داشته باشد: دست و پاچلفتی شدن، نداشتن هماهنگی و مشکل در کارهایی که نیاز به مهارت‌های حرکتی دارد مثل نوشتن.
 


14. تاول تبخالی و تبخال تناسلی

تبخال دهانی و تبخال تناسلی نیز می‌توانند هم نشانه‌هایی از ARS و هم عفونت HIV باشد.

همچنین داشتن تبخال یکی از عوامل‌خطرزا برای ایجاد HIV است. دلیل آن این است که تبخال تناسلی می‌تواند موجب زخم‌هایی شود که وارد شدن HIV به بدن در حین رابطه‌جنسی را آسان‌تر می‌کند. و شیوع تبخال در افرادیکه مبتلا به HIV هستند معمولاً شدیدتر است زیرا سیستم‌ایمنی ضعیف‌تری دارند.
 


15. سوزن‌سوزن شدن و ضعف

در مراحل آخر HIV ممکن است احساس سوزن‌سوزن شدن و کرختی در دست‌ها و پاها ایجاد شود که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند که در افرادیکه دیابت کنترل‌نشده دارند نیز اتفاق می‌افتد.

در این وضعیت عصب‌ها تخریب می‌شوند. این علائم با مسکن‌ها و داروهای ضدغش برطرف می‌شوند.




کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/20:: 1:38 عصر     |     () نظر

انبه نه‌تنها میوه خوشمزه‌ای است، بلکه غنی از ویتامین، املاح و آنتی‌اکسیدان‌هاست. دارای فیبر زیادی است، ولی کالری و سدیم آن کم و فاقد کلسترول و چربی اشباع است.

انبه یکی از منابع غنی ویتامین A است. همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، کلسیم و آهن است. ویتامین Aدر تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندان‌ها، پوست، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت‌های نرم بدن نقش مهمی دارد.

نصف میوه انبه متوسط معادل یک واحد میوه است و 70 کالری انرژی دارد و برای سالمندانی که دچار کمبود انرژی و کم‌وزنی هستند، بسیار مفید است.

از میوه و پوست انبه علاوه بر ترشی و مربا، عصاره‌ای درست می‌کنند که اثر قابض دارد. همچنین غرغره این عصاره به صورت مخلوط با کمی آب برای گلودرد مفید است.

یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

تقویت‌کننده جسم، روح و دستگاه گوارش است، کلیه و مثانه را تقویت می‌کند، برای بهبود سرفه، تنگی نفس، انواع سردرد، اسهال و دردهای قولنجی مفید بوده و رفع‌کننده عطش است.

این میوه، وقتی به شکل ترشی یا مربا مصرف شود، ادرارآور و ملین بوده و برای تقویت معده مفید است.

البته زیاده‌روی در مصرف انبه برای افرادی که طبع گرم دارند، مضر است.

پوست انبه را قبل از خوردن جدا کنید و مراقب هسته آن هم باشید، زیرا بعضی افراد نسبت به آن حساسیت دارند.

با وجود این‌که انبه از لحاظ داشتن خواص آنتی‌اکسیدان امتیاز پایینی دارد، اما باید آن را جزو غذاهای عالی قرار داد.

انبه تاثیرات کمی روی سرطان‌های ریه، خون و پروستات دارد، اما بر سرطان‌های سینه و روده بزرگ که شایع‌ترین سرطان‌ها هستند، بیشترین تاثیر را دارد.

انبه بسیار مقوی بوده و تقویت‌کننده بدن و قوای جنسی است. رنگ صورت را درخشان و سیستم هضم را ضدعفونی و تمیز می‌کند.

تمیزکننده خون است و بوی بد بدن را از بین می‌برد.

این میوه برای درمان بواسیر مفید است، اما گرم‌مزاجان باید آن را همراه با یک میوه سرد یا با سکنجبین مصرف کنند.

میکس گرمک و انبه بسیار خوشمزه می‌شود و طبع گرم آن را معتدل‌تر می‌کند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/20:: 1:37 عصر     |     () نظر


آثار بدحجابی 

بشر با توجه به اهمیتی که برای سلامت خویش قائل است، به سلامت جامعه هم ارزش می‌نهد و بیماری جامعه را بیماری خود می‌داند؛ از این رو همچنان‌که تلاش می‌کند برای حفظ و تأمین سلامت خود از بسیاری از امور بپرهیزد و یا از واکسن‌های پیشگیری و داروهای گوناگون استفاده کند، باید برای سلامت جامعه هم نهایت سعی و کوشش را به کار گیرد و جامعه را از مبتلا شدن به بیماری‌های اخلاقی و روانی پرهیز دهد تا دیگر افراد جامعه به رشد، تعالی و سعادت برسند.
بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه را تهدید می‌کند. پوشش نامناسب پیامدها و آثار جبران ناپذیری بر فرهنگ، اخلاق، اعتقاد، اقتصاد وامنیت جامعه دارد که گاه مسیری انحرافی و بازگشت ناپذیر پدید می‌آورد.
فرهنگ هر جامعه‌ای از جنبه‌های گوناگونی تشکیل یافته است. جنبه‌های هنجاری فرهنگ جامعه، از ارزش‌ها و قواعد خاص رفتاری تشکیل می‌شود. هنجارها نشان می‌دهند که چه چیزی ارزش و ضد ارزش است؛ مانند شیوه‌های پوشش برگرفته از فرهنگ آن جامعه. تلقی بد از بدحجابی، باور به ارزشی بودن حجاب و پوشش و قضاوت درست درباره حجاب، در زندگی اجتماعی و فرهنگی تأثیر بسزایی می‌گذارد. قبل از هر چیز باید فرهنگ را تعریف کنیم تا آثار و پیامدهای گسترش فرهنگ بدحجابی روشن شود.
فرهنگ، مجموعه پیچیده‌ای است که دانش، معتقدات، هنر، اخلاقیات، قانون، رسم و هر استعداد و عادت دیگری را که بشر به‌عنوان عضو جامعه کسب می‌کند، شامل می‌گردد.
بنابراین، رفتارهای اجتماعی، معجونی از آن چه جامعه از علم و دانش، باورها و مسائل اخلاقی کسب می‌کند و قوانینی است که از دین و آیین افراد سرچشمه می‌گیرد. در کنار این ها، برخی رسوم و عادات اجتماعی، در طول زمان سهم بسیاری در شکل گیری فرهنگ آن جامعه دارند که هسته اصلی حیات اجتماعی را به وجود می‌آورند و در الگوهای رفتاری و هنجارهای فردی و اجتماعی بسیار تأثیرگذارند.

راه یافتگان - بانوی بودایی اهل تایلند:
از این که به دین بزرگ اسلام گرویده ام خوشحالم

خانم دونگ رودی از بودائیان شهر آیوتایا با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بانکوک با ادای شهادتین به دین مبین اسلام مشرف شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم روحانی با حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، امام جماعت مسجد پدونگ تام اسلام و جمعی از کارکنان انجام شد.

در این مراسم روحانی، رایزن فرهنگی ضمن عرض تبریک به این بانوی مسلمان، اسلام آوردن بودائیان تایلند را مرهون تعاملات خوب فرهنگی و آشنایی مردم تایلند با ایران و فرهنگ غنی اسلامی آن دانست.

خانم دونگ رودی پس از اسلام آوردن نام زیبای زهرا را برای خود برگزید. وی از این‌که به دین بزرگی مانند اسلام گرویده است اظهار خوشحالی کرد و آرزو نمود که مسلمان نمونه‌ای در آینده باشد.

همچنین در این مراسم، خطبه عقد نکاح خانم زهرا با رضا گودرزی توسط حاج شیخ قوی حیدر جاری گردید و گواهی رسمی ازدواج برای این دو زوج صادر شد.

در این مراسم هدایایی به رسم یاد بود به همراه کتاب‌هایی در مورد اسلام، اصول عقاید اسلامی و زن نمونه در اسلام به همراه جانماز و چادر به وی اهدا گردید.

خانم زهرا گودرزی، فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه تربیت معلم در شهر آیوتایا ست؛ شهری که 400 سال پیش شیخ احمد قمی از ایران وارد آن جا شد و با تلاش، هوش و ذکاوت خود به دربار پادشاه تایلند راه یافت و سر آغاز روابط فرهنگی ایران و تایلند گردید. خاندان شیخ احمد قمی امروزه به نام بوناک شهرت دارند و از متنفذان تایلندی محسوب می‌گردند.

نقش زنان عاشورایی پس از اسارت

حضرت زینب (س) طلایه دار رسالت مهم پیام رسانی به آن‌ها که نبودند و واقعه عاشورا را ندیدند، بود. او بنا به نقل مورخان در سال 63 یا 65 ق درگذشت و در مدت 3 یا 5 سال که پس از عاشورا زیست، لحظه‌ای از بیدارگری مردم و افشاگری ظلم و ستم دستگاه اموی دست برنداشت.

فاطمه بنت الحسین (س) نیز از جمله بانوانی بود که پس از واقعه عاشورا، رسالت پیام رسانی فرهنگ عاشورا را به پایان رساند. او در کوفه سخنرانی کرد و علاوه بر سخنرانی افشاگرانه بر ضد دستگاه اموی، به تحریک عواطف پرداخت و باعث بیداری وجدان مستمعان شد. بعد از ورود به مدینه هم با سرودن اشعاری در مجالس سوگواری شهدای کربلا و به ویژه سید الشهداء، حقایقی را به گوش مردم رساند و تا پایان عمر خود از ذوق و قریحه خدادادی و اندیشه و فکر بلند خویش برای احیای حق و امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرد.

ام البنین، همسر بزرگوار امام علی بن ابی طالب و مادر حضرت ابوالفضل نیز علاوه بر نقش غیر مستقیم خود (تربیت فرزندان شجاع، متدین و ولایت محوری چون قمر بنی هاشم و سه برادر عزیز او)، مستقیم به روشنگری پرداخت و با استفاده از ابزارهای محرک عاطفه، مردم را با حقیقت عاشورا و عظمت مصیبت آن آشنا کرد. در کتب تاریخی می‌خوانیم که: «پس از شهادت عباس(ع)، ام البنین هر روز به همراه عبیدا... فرزند عباس(ع) (که در کربلا حضور داشته است)، به بقیع می‌رفت و نوحه می‌خواند وگریه می‌کرد و مردم اجتماع کرده، همراه با او می‌گریستند. »

حضور این بانوی شجاع و اصیل در بقیع که یک مکان عمومی است و استفاده از شاهد کوچک کربلا (فرزند ابوالفضل العباس) و روشنگری‌هایی که در نوحه‌ها و سخنرانی‌های او بوده و در کتب معتبر ذکر شده است، حکایت از عظمت روحی وی دارد و جلوه‌های سیاسی - اجتماعی این بانو را نمایان می‌سازد.

این بانوی صبر و شکیبایی، حدود ده سال پس از واقعه عاشورا، در سال 70 ق، دارفانی را وداع گفت؛ اما در مدت این ده سال، حداکثر تلاش خویش را برای احیای فرهنگ غنی عاشورا مبذول داشت. نقش اساسی این بانو، کم‌تر از کسانی که در کربلا حضور داشته و به یاری امام پرداختند، نبود؛ زیرا استمرار یک فرهنگ و پایدار کردن آن به همان اندازه ایجاد فرهنگ اهمیت دارد.

رباب دختر امرء القیس بن عدی، همسر امام حسین(ع) و مادر سکینه و علی اصغر بود. او در کربلا حضور داشت و شهادت کودک شیرخوارش را به چشم دید و پس از وقایع عاشورا به‌عنوان اسیر در میان کاروان اسرا حضور داشت؛ پس از بازگشت به مدینه، مدت یک سال برای سید الشهداء عزاداری کرد و مرثیه‌هایی در سوگ حضرت سرود و به یاد ظهر عاشورا، همواره زیر آفتاب داغ می‌نشست و سرانجام یک سال پس از واقعه عاشورا از دنیا رفت.

همسر دیگر امام حسین(ع) لیلی دختر ابو مره ثقفی است. او در کربلا حضور نداشت و به عللی که ذکر نشده است، در مدینه بود که خبر شهادت همسر عزیز و میوه دلش علی اکبر را به وی دادند. برخورد این بانو با این مصیبت بزرگ چنان بود که برای اهل مدینه سؤال ایجاد می‌کرد و عواطف مردم را به نفع یاران امام حسین(ع) برمی‌انگیخت. به عبارتی، بار عاطفی قضیه کربلا توسط زنان، مادران و خواهران شهدا بسیار سنگین می‌شد و همین موجب جاودانگی حرکت امام حسین(ع) و یاران وفادار ایشان شد.

یکی از بانوان برجسته و مورد احترام مردم مدینه ام سلمه بود. او تنها کسی بود که افتخار همسری پیامبر(ص) را داشت و تا آن زمان هنوز زنده بود. احترام مردم به این بانوی بزرگ که برخاسته از ارادت به پیامبر(ص) بود، بیش از حد توصیف است. ام سلمه که پیش از آن، خبر شهادت امام حسین را از زبان پیامبر(ص) شنیده و هنگام شهادت امام(ع) و یارانش نیز رؤیای صادقه‌ای دیده بود، پس از واقعه کربلا، به سوگواری و عزاداری برای آن عزیزان پرداخت و بنی هاشم و مردم مدینه برای تسلیت گویی نزد او می‌آمدند و آن بانو به بیان فضایل اهل بیت و امام حسین می‌پرداخت. سخنان وی در جمع حاضر اثر می‌گذاشت و دهان به دهان بین مردم منتقل می‌شد و حقانیت امام(ع) را بیش از پیش اثبات می‌نمود

تشویق به دانش آموزی 

فاطمه(س) کودکانش را به محضر رسول خدا(ص) می‏فرستاد تا از دریای دانش متصل به وحی و علم مطلق الهی رسول خدا(ص) استفاده برند و باز از آنان بازمی‏خواست که آن چه را آموخته‏اند بازگو کنند. به جریان زیر دقت‏کنید:
امام حسن مجتبی(ع) هفت‏ساله بود که در جلسات رسول خدا(ص) شرکت می‏جست و آن چه را از وحی بیان می‏کرد به خاطر می‏سپرد. آن گاه به حضور مادرش می‏آمد و آن چه را به خاطرسپرده بود برای ایشان بازگو می‏نمود. چون امیرالمؤمنین(ع) به خانه می‏آمد، می‏دید فاطمه(س) از آن چه امروز به پیامبر اکرم وحی شده است و آن را در مسجد بازگفته، ‏با خبر است. شگفت‏زده می‏پرسید: از کجا این مطالب را می‏دانی با این‌که در جلسات رسول خدا(ص) حضور نداشتی؟ فاطمه زهرا(س) می‏فرمود: فرزندت حسن، برایم نقل می‏کند. روزی امیرمؤمنان(ع) در خانه پنهان شد تا جریان بازگو کردن سخنان پیامبر(ص) توسط امام حسن(ع) را ببیند. در این هنگام امام حسن(ع) به خانه وارد شد و شروع به سخن گفتن کرد ولی دچار لکنت زبان شد مادر شگفت‏زده شد که هیچ گاه این چنین نبودی. امام حسن(ع) پاسخ داد: مادر تعجب نکن؛ زیرا بزرگمردی به سخنانم گوش فرا می‏دهد و بدین واسطه است که دچار لکنت زبان شدم. علی(ع) از مخفی‏گاه خود خارج شد و امام حسن(ع) را بوسید.
او کودکانش را به گونه‏ای تربیت کرد که دخترش زینب(س) روایات بسیاری را که از مادرش زهرا(س) شنیده بود برای ما نقل کرده است و امروزه روایات ایشان بخشی ارزشمند از فرهنگ غنی شیعی به شمار می‏رود.
همه می‏دانیم مدت زندگی فاطمه زهرا(س) بسیار کوتاه بود و از سویی دیگر اخبار و گزارش‌های همین زندگی کوتاه را هم دست‏ سیاست غاصبانه نگذاشت منتشر شود. به قول‏دانشمندی، فضایل این خاندان را دوستان از ترس پنهان کردند و دشمنان از حسد بازگو ننمودند. با این همه آن چه به دست مردمان رسیده، بوی دل‏انگیزش دنیا را عطرآگین کرده و مشرق و مغرب را فرا گرفته است.
به این خانه گلین کوچک بنگرید که چه کسانی را به جامعه تحویل داده است. حسنین (حسن و حسین علیهماالسلام) و زینبین (زینب و ام‏کلثوم سلام ا... علیهما). دو مردی که قلم و بیان از ترسیم شکوه صلح و جنگ آنان و دستیابی به فراز قله‏های دانش و بینش آن دو و بلندای چکاد اخلاق آن‌ها ناتوان است‏؛ بلکه پرنده تیزپرواز و بلندگرای اندیشه را نیز یارای رسیدن به بلندای آن نیست. و دو زنی که «مردانگی در رکابشان جوانمردی آموخته‏» و در غروب سیاه تمامی ارزش‌های انسانی فریاد رسای آن دو، تاریکزار بی تپش توده‏های مردم کوفه و شام را به حرکت و هیجان و شور و شعور و شعار واداشته است. آری! همه آن عظمت‏ها مدیون تربیت فاطمه(س) و ریشه در پرورش نیکوی او دارد.
سیدمحمود مدنی ‏بجستانی، فاطمه(س) بر کرسی تربیت


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/20:: 11:7 صبح     |     () نظر

بهداشت

عوامل خشکی پوست در زمستان 

خشکی پوست تقریباً یک مسأله جهانی است و عوامل مشخصی باعث می‌شوند تا سفتی، پوسته شدن و خطوط و شیارهای نازک در پوست پیشرفت کند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:
سن
داشتن یک رژیم غذایی سالم، انجام ورزش و کاهش استرس می‌تواند به جوان ماندن شما به مدت طولانی‌تر کمک کند. با این حال علیرغم تلاش‌های زیاد، پوست‌ شما احتمالاً بارها تغییراتی داشته است.
جنسیت
رطوبت پوست مردان نسبت به خانم‌ها مدت بیش‌تری باقی می‌ماند و معمولا مردان کاهش نسبتاً کمی در چربی پوست و عوارض جدی مثل عفونت (بخصوص زیر پوست) یا قانقاریا (خوره) را تجربه می‌کنند.
آب و هوای زمستان
ترکیب دمای سرد بیرون و هوای خشک داخل، تأثیر زیان‌آور فوق‌العاده‌ای بر پوست شما دارد. وزش باد تا حد زیادی این مشکل را تشدید می‌کند.
سیگار کشیدن
استفاده از تنباکو چروک را به‌ویژه در اطراف چشم‌ها و لب بالا افزایش می‌دهد. افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری هم‌سن خود، چین وچروک‌های بیش‌تری دارند.
مراقبت از خود
اگر چه رسیدن به یک پوست بی‌عیب و نقص امکان‌پذیر نیست، اما توصیه‌های زیر می‌توانند رطوبت و سلامت پوست شما را تا حدی حفظ کنند
1 - برای بیش‌تر افراد، حمام‌ کردن و دوش گرفتن روزانه، مشکلی را پیش نمی‌آورد، اما اگر پوست شما خیلی خشک است، حمام کردن یک روز در میان بهتر است.
به همین دلیل، کل شست و شو فقط باید چند دقیقه طول بکشد و دوش گرفتن باید زیر 15 دقیقه باشد. بهتر است به جای آب داغ از آب ولرم استفاده شود، به‌ویژه زمانی که صورت خود را می‌شویید این زمان باید کم‌تر شود.
2 - صبح‌ها صورت خود را با آب سرد بشویید و فقط در شب از شست و شو دهنده‌ها استفاده کنید. از صابون‌های قوی و خشک اجتناب کنید. اگر پوست خشکی دارید، بهتر است از کرم‌های پاک کننده ملایم پوست و ژل‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.
3 - در حمام، خود را نشویید و پوستتان را مالش ندهید. بهتر است برای شستن پوست خود به جای لیف، از دست‌هایتان یا اسفنج استفاده کنید. اگر چه لیف می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند، اما برای پوست‌های خشک بسیار تحریک کننده است.



چند باور غلط درباره شامپوها و صابون ها

باورهایی در رابطه با استفاده از صابون و شامپو بین مردم رایج است که اکثر آن‌ها درست نیست و لازم است اصلاح شوند. برخی از این باورها را با هم مرور می‌کنیم.
شامپو صابون حمام
1- برای بدن کودکان می‌توان از شامپوی بدن بزرگسالان استفاده کرد.
این باور اشتباه است. این کار باعث خشک شدن پوست کودکان می‌شود. شامپوی بزرگسالان قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد، در حالی که بدن کودکان تا رسیدن به بلوغ و فعال شدن غدد چربی، چرب نمی‌شود.
شامپوی بزرگسالان قوی است و باعث از بین رفتن چربی می‌شود، در نتیجه به خشکی شدید پوست کودکان و صدمه دیدن آن می‌انجامد.
2- صابون‌های مایع بهتر از صابون‌های جامد تمیز می‌کنند.
این باور اشتباه است. ترکیب این دو نوع صابون متفاوت نیست، فقط حسن صابون‌های مایع این است که بهداشتی‌تر است و هر فردی به اندازه مصرف از آن برمی‌دارد و باقی آن مانند صابون جامد خیس و آلوده نمی‌شود.
3- شامپوهای اسکراب، بدن را تمیزتر می‌کنند.
این باور اشتباه است. این نوع شامپوها حاوی مواد اسکراب هستند و باعث لایه‌برداری از پوست می‌شوند و برای پوست‌های بسیار چرب مناسب هستند که جوش‌های ریز چربی‌مانندی دارند. این شامپوها ضمن تمیزکردن پوست، لایه‌برداری ضعیف هم می‌کنند تا دانه‌‌های چربی برطرف شوند. این شامپوها اثر درمانی دارند و فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/20:: 11:4 صبح     |     () نظر

   1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها