مسأله شفاعت، چیزى است که ریشه ى قرآنى و حدیثى داشته و ضرورت مذهب به حساب میآید. بنابراین، یکى از شفعاى روز قیامت- آن هم در حد وسیع- حضرت فاطمه ى زهرا علیهاالسلام می باشد که در اینجا توجه شما را به مضمون دو حدیث که از طریق حضرت سلمان و جابر جعفى آمده است جلب مى کنم:
به ادامه مطلب مراجعه نمایید.....
روزى سلمان به پیامبر صلى اللَّه علیه و آله خدا گفت: اى مولاى من! تو را سوگند به خدا، از عظمت فاطمه علیهالسلام در روز قیامت تعریفى بفرمایید.
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله با تبسم رو به سلمان کرد و فرمود: سوگند به آن آفریدگارى که جانم در دست اوست، فاطمه علیهاالسلام را در آن روز بر ناقهاى از ناقه هاى بهشت سوار می کنند، جبرئیل و میکائیل به ترتیب از راست و چپ او حرکت می نمایند. امیرالمؤمنین پیشاپیش و حسن و حسین از پشت سر، وى را همراهى می کنند، تا بدین طریق فاطمه علیهاالسلام از پل صراط می گذرد و پس از گفتگوهاى زیاد، آنگاه خطاب می رسد: فاطمه! هرچه می خواهى بخواه. دخترم عرض میکند:
اسالک ان لاتعذب محبى، و محبى عترتى بالنار، فیوحى اللَّه الیها: یا فاطمه! و عزتى و جلالى و ارتفاع مکانى، لقد آلیت على نفسى من قبل ان اخلق السموات و الارض بالفى عام ان لااعذب محبیک و محبى عترتک بالنار. (1)
بار الهى! از تو میخواهم علاقه مندان خود و فرزندانم حسن و حسین را در آتش مسوزان. خطاب میرسد: یا فاطمه! سوگند به عزت و جلالم، دو هزار سال پیش از خلق آسمانها و زمین، بر خودم لازم کرده ام که این حاجت تو را برآورم
جابر جعفى نیز به حضور امام باقر علیه السلام رسیده، عرض کرد: فدایت شوم، حدیثى در مورد فاطمه علیهاالسلام بفرمایید، که با نقل آن، شیعیان را خوشحال کنم.
حضرت فرمودند: در روز رستاخیز منابرى از نور براى پیامبران نصب می گردد، که منبر رسول خدا از همه مجللتر است و همچنین منبرهایى براى اوصیا در نظر می گیرند که جایگاه على علیه السلام از همه بالاتر می باشد آنگاه نوبت به فرزندان انبیا می رسد که مقام حسن و حسین علیهم السلام بس منیعتر است. سپس نوبت فاطمه علیهاالسلام فرامیرسد و او را با تجلیل و شکوه بی نظیر به محشر آورند و کنار در بهشت قرار می گیرد، ولى داخل آن نمی شود و میگوید: خدایا! از تو مسالت می دارم که مقام مرا در همچو روزى براى اهل محشر معلوم کنى.
از جانب خدا ندا میرسد: اى دختر پیامبر! برگرد به سوى اهل محشر و هر که را از علاقه مندان خود یافتى شفاعت کن.
امام باقر علیه السلام می فرمایند: به خدا سوگند، فاطمه علیهاالسلام شیعیان خویش را یکى پس از دیگرى انتخاب نموده و داخل بهشت می نماید، همان طورى که پرندها دانه ها را برمى گزینند، و سپس شیعه هاى آن حضرت نیز، خود شفاعت نموده و علاقهمندان فاطمه علیهاالسلام را به بهشت داخل میکنند...
در دنباله این حدیث امام پنجم میفرمایند:
واللَّه لایبقى فى الناس الا شاک او کافر او منافق. (2)
سوگند به خدا، از امت اسلامى کسى باقى نمیماند مگر افراد مذبذب و کافر و منافق و سایر مردم مشمول شفاعت فاطمه میگردند.
در پایان این فصل، براى توضیح مطلب، تذکرى را لازم میدانم و آن اینکه: شفاعت شوندگان باید واجد شرایط باشند. ایمانشان را در دنیا تباه نسازند. حقوق و آبروى مردم را تضییع ننمایند.
در عمل به واجبات دینى کوتاهى نکنند. از نظر اخلاقى و عملى مشابهت و سنخیت با فاطمه علیهاالسلام و سایر شفاعت کنندگان داشته باشند، و گرنه به طور مطلق مشمول شفاعت نمیشوند، بلکه هر جرم و تخلف دینى و تجاوز به حقوق دیگران، کیفر مناسبى را به دنبال خواهد داشت و چنین افرادى به طور محدود و موقت کیفر می بینند و سپس مشمول شفاعت می شوند...
همانطورى که دانش آموزان غیر واجد شرایط مشمول الطاف مربیان آموزشى نمی گردند.
خداوندا! ما را شایسته ى شفاعت فاطمه، پدر، شوهر، و فرزندان معصوم او بفرما.
1ـ سفینه البحار، ج 2، ص 375.
2ـ عوالم، ج 11، ص 150- بحارالانوار، ج 43، ص 64،
کلمات کلیدی: