سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوندِ سبحان، شخصِ بلندْ آرزویِ بدکار را دشمن می دارد . [امام علی علیه السلام]
بهداشت

عوامل خشکی پوست در زمستان 

خشکی پوست تقریباً یک مسأله جهانی است و عوامل مشخصی باعث می‌شوند تا سفتی، پوسته شدن و خطوط و شیارهای نازک در پوست پیشرفت کند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:
سن
داشتن یک رژیم غذایی سالم، انجام ورزش و کاهش استرس می‌تواند به جوان ماندن شما به مدت طولانی‌تر کمک کند. با این حال علیرغم تلاش‌های زیاد، پوست‌ شما احتمالاً بارها تغییراتی داشته است.
جنسیت
رطوبت پوست مردان نسبت به خانم‌ها مدت بیش‌تری باقی می‌ماند و معمولا مردان کاهش نسبتاً کمی در چربی پوست و عوارض جدی مثل عفونت (بخصوص زیر پوست) یا قانقاریا (خوره) را تجربه می‌کنند.
آب و هوای زمستان
ترکیب دمای سرد بیرون و هوای خشک داخل، تأثیر زیان‌آور فوق‌العاده‌ای بر پوست شما دارد. وزش باد تا حد زیادی این مشکل را تشدید می‌کند.
سیگار کشیدن
استفاده از تنباکو چروک را به‌ویژه در اطراف چشم‌ها و لب بالا افزایش می‌دهد. افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری هم‌سن خود، چین وچروک‌های بیش‌تری دارند.
مراقبت از خود
اگر چه رسیدن به یک پوست بی‌عیب و نقص امکان‌پذیر نیست، اما توصیه‌های زیر می‌توانند رطوبت و سلامت پوست شما را تا حدی حفظ کنند
1 - برای بیش‌تر افراد، حمام‌ کردن و دوش گرفتن روزانه، مشکلی را پیش نمی‌آورد، اما اگر پوست شما خیلی خشک است، حمام کردن یک روز در میان بهتر است.
به همین دلیل، کل شست و شو فقط باید چند دقیقه طول بکشد و دوش گرفتن باید زیر 15 دقیقه باشد. بهتر است به جای آب داغ از آب ولرم استفاده شود، به‌ویژه زمانی که صورت خود را می‌شویید این زمان باید کم‌تر شود.
2 - صبح‌ها صورت خود را با آب سرد بشویید و فقط در شب از شست و شو دهنده‌ها استفاده کنید. از صابون‌های قوی و خشک اجتناب کنید. اگر پوست خشکی دارید، بهتر است از کرم‌های پاک کننده ملایم پوست و ژل‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.
3 - در حمام، خود را نشویید و پوستتان را مالش ندهید. بهتر است برای شستن پوست خود به جای لیف، از دست‌هایتان یا اسفنج استفاده کنید. اگر چه لیف می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند، اما برای پوست‌های خشک بسیار تحریک کننده است.



چند باور غلط درباره شامپوها و صابون ها

باورهایی در رابطه با استفاده از صابون و شامپو بین مردم رایج است که اکثر آن‌ها درست نیست و لازم است اصلاح شوند. برخی از این باورها را با هم مرور می‌کنیم.
شامپو صابون حمام
1- برای بدن کودکان می‌توان از شامپوی بدن بزرگسالان استفاده کرد.
این باور اشتباه است. این کار باعث خشک شدن پوست کودکان می‌شود. شامپوی بزرگسالان قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد، در حالی که بدن کودکان تا رسیدن به بلوغ و فعال شدن غدد چربی، چرب نمی‌شود.
شامپوی بزرگسالان قوی است و باعث از بین رفتن چربی می‌شود، در نتیجه به خشکی شدید پوست کودکان و صدمه دیدن آن می‌انجامد.
2- صابون‌های مایع بهتر از صابون‌های جامد تمیز می‌کنند.
این باور اشتباه است. ترکیب این دو نوع صابون متفاوت نیست، فقط حسن صابون‌های مایع این است که بهداشتی‌تر است و هر فردی به اندازه مصرف از آن برمی‌دارد و باقی آن مانند صابون جامد خیس و آلوده نمی‌شود.
3- شامپوهای اسکراب، بدن را تمیزتر می‌کنند.
این باور اشتباه است. این نوع شامپوها حاوی مواد اسکراب هستند و باعث لایه‌برداری از پوست می‌شوند و برای پوست‌های بسیار چرب مناسب هستند که جوش‌های ریز چربی‌مانندی دارند. این شامپوها ضمن تمیزکردن پوست، لایه‌برداری ضعیف هم می‌کنند تا دانه‌‌های چربی برطرف شوند. این شامپوها اثر درمانی دارند و فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/20:: 11:4 صبح     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها