سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این دلها همچون تن‏ها به ستوه آید ، پس براى آسایش آن سخنان گزیده حکمت را بجوئید از هر جا که باید [نهج البلاغه]
پیچ‌خوردگی بیضه را جدی بگیرید
پیچ‌خوردگی بیضه یکی از بیماری‌های کم‌وبیش شایع بین مردان، بویژه جوانان و نوجوانان بین 12 تا 22 سال است که اگر درمان نشود، خطر عقیمی و ناباروری را در پی خواهد داشت.

نوزادان پسر هنگام تولد ممکن است به همین صورت پا به دنیا بگذارند. این اشکال در اغلب آنها پس از مدتی خودبه‌خود رو به بهبودی می‌گذارد، پیچ‌خوردگی در روند رشد کودک تصحیح می‌شود و درمان خاصی نیاز نیست، اما انقباض شدید عضلات ناحیه بیضه و درگیری طناب اسپرماتیک ممکن است برخی دیگر را رها نکند و در سنین نوجوانی تشدید شود. آسیبی که به بیضه مردان در روند پیچ‌خوردگی این طناب وارد می‌شود گاهی برگشت‌ناپذیر و خطرناک است. از همین روست که هر مرد جوانی باید مقداری آگاهی درباره آن کسب کند تا به محض مشاهده نشانه‌ها راه‌های درمانی را زودتر پیش گیرد. بویژه آن‌که صرف‌نظر از پیچ‌خوردگی‌های طبیعی در برخی موارد ممکن است این نقص در جریان انجام بعضی ورزش‌ها و بیشتر هم برای کسانی رخ دهد که هنگام ورزش از بیضه‌بند استفاده نمی‌کنند.

به پیچ‌خوردگی بیضه یا طناب متصل به آن با نشانه‌هایی چون تورم، حساسیت به لمس بیضه و درد ناگهانی یکی از بیضه‌ها می‌توان پی برد. اینها از جمله نشانه‌های شایع است اما التهاب بیضه‌دان، گاهی حالت تهوع و حتی استفراغ، تعریق و در صورت شدت پیچیدگی، افزایش ضربان قلب نیز در مردان گرفتار به این بیماری گزارش شده است.

از آنجا که طی ابتلا به این عارضه، خون به مقدار کافی به بیضه و سلول‌های آن نمی‌رسد سرعت عمل در معاینه و تشخیص دقیق نقشی مهم دارد و در برخی مواقع شدت پیچ‌خوردگی چنان خطرناک است که حتما باید روندی اورژانسی را طی کرد و در سریع‌ترین زمان عمل جراحی صورت گیرد. پس از تصمیم درباره بلوغ جنسی و امکان تولید مثل، تعیین میزان لازم هورمون‌ها و فعالیت اسپرم‌سازی به حد کافی، طی جراحی ممکن است یکی از بیضه‌ها برداشته شود یا در صورت پیچ‌خوردگی شدید و آسیب به طناب اسپرماتیک، حتی طناب یاد شده نیز جدا شود.



کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/20:: 1:43 عصر     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها