سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجلس دانش، باغ بهشت است . [امام علی علیه السلام]
 جامجم آنلاین: محققان ژنی را یافتهاند که به پایین ماندن سطح کلسترول بد (ال.دی.ال) در مردان کمک میکند و احتمالا خطر بیماری قلبی را تا 50 درصد کاهش میدهد.

به گزارش بیولوژی آنلاین، یک گروه از محققان بیمارستان کارولینسکای سوئدی واریان ژنتیکی به نام پروتئین انتقال دهنده تری گلیسرید میکروزومی (MTP) را یافته است که با سطوح ال.دی.ال ارتباط دارد.
ال.دی.ال نوعی از کلسترول است که به ایجاد رسوبات چربی که باعث انسداد عروق و حمله قلبی یا سکته مغزی میشوند، کمک میکند.
ژن MTP تولید پروتئینی راکد میکند که باعث جمع شدن ال.دی.ال میشود.
در این مطالعه مشخص شد سطوح ال.دی.ال در افراد حامل دو کپی از این واریان ژنی 22 درصد کمتر از آن در افرادی با یک کپی یا فاقد این ژن بود.
واریان MTP موجود در شش درصد افراد ، اهمیت ویژهای در تنظیم بیان MTP داشته و غلظت کلسترول ال.دی.ال را تحت تاثیر قرار میدهد.
یافتههای فوق ، به دانستههای موجود در مورد چگونگی تنظیم سطوح کلسترول ال.دی.ال افزوده شده نشان میدهد واریان ژنتیکی در بیان MTP تاثیر مهمی در ایجاد بیماری قلبی عروقی دارد.
این نتایج در زمینه تولید داروهای جدید پیامدهای مهمی دارد. اکثر داروهای درمان کلسترول بالا، از طریق حذف مقادیر اضافی آن عمل میکنند اما واریان MTP به کاهش تولید ال.دی.ال کمک میکند.
گرچه این تحقیق در مردان انجام گرفته است، یافتههای فوق مبنی بر اثر این ژن در کاهش خطر بیماریهای قلبی احتمالا در زنان نیز امکانپذیر است.

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/19:: 2:20 عصر     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها