سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گشاده رویی، عامل دوستی است . [امام علی علیه السلام]
از میان پیامک‌های شما: لطفاً پی‌ام، آی‌اس‌پی، کامنت، لاگین، اکانت، رجیستر و هر اصطلاح مربوط به فضای مجازی (اینترنت) و رایانه را معنا کنید.

 

اصطلاحات اینترنتی و مخصوص رایانه ‌آن‌قدر زیاد شده‌ که درباره‌شان می‌توان کتابی چند جلدی نوشت، اما اگر بتازگی به دنیای وب و اینترنت روی آورده‌اید یا از کلماتی سر در نمی‌آورید که دوستان یا فرزندانتان در این باره به کار می‌برند، شاید آگاهی‌های پی‌آمده مفید باشد:

آی‌اس‌پی:

 

 

ISP شرکتی است که دسترسی شما را به اینترنت فراهم می‌کند. اکانت اینترنتی، خط تلفن و مودم، واسطه رایانه شما و تجهیزات آن شرکت برای ورود اشخاص به دنیای اینترنت است.

نشانی:

 

 

url حکم نشانی اماکن یا اشخاص را در اینترنت دارد؛ انگار بخواهید به کسی نشانی محل کارتان را بدهید و بگویید: خیابان فلان، کوچه بهمان، پلاک چندم.

مرورگر:

 

 

Browser برنامه‌ای است برای دسترسی به صفحات یا Pages اینترنتی و استفاده از محتوای این صفحات. نشانی را در آدرس بار مرورگر می‌نویسند. مرورگرهای ناامنی مثل اکسپلورر و با امنیتی بیشتر مثل فایرفاکس یا کروم از جمله مرورگرهای معروف است.

شناسه:

 

 

ID مثل اسم شماست روی کارت عضویت یا شناسایی افراد یک مدرسه یا کتابخانه یا انجمن یا سایت.

پیوستن:

 

 

Log In حکم نشان دادن کارت دعوت یا عضویت و شناسایی به مسوولان مدرسه یا انجمن یا سایت را دارد. برخی سایت‌ها خدماتشان را فقط به اعضا ارائه می‌دهند و آنها با وارد کردن آی‌دی و پسورد یا رمزواژه مخصوص خود می‌توانند به صفحات یا خدمات سایت دسترسی یابند.

ثبت‌نام:

 

 

قبل از آن‌که به عنوان عضو در سایتی شناخته شوید و از خدماتش استفاده کنید باید ثبت‌نام و شناسه و رمزتان را Register کنید تا هر وقت با آن شناسه و رمز وارد سایت شوید، اجازه ورود و استفاده از خدمات به شما داده شود. برخی برنامه‌ها مثل برنامه‌های ضد ویروس هم برای آپدیت یا به‌روز شدن نیاز به رجیستر دارد.

پیام شخصی:

 

 

PM همان پیامک اینترنتی است. با موبایلتان برای «خوب است بدانید» پیامکی فرستاده‌اید؛ در اینترنت جای موبایل را رایانه گرفته، جای برنامه‌ای که پیامک یا مسیج را ارسال می‌کند برنامه‌های چت و مانند آن و به جای آن‌که به کسی پیامک بفرستید پی‌ام می‌دهید.

توضیح، تفسیر، نظر:

 

 

Comment به نظر، انتقاد، پیشنهاد یا تفسیری گفته می‌شود که خوانندگان یا بازدیدکنندگان در صفحات اینترنتی در حاشیه یا زیر مطلب اصلی می‌نویسند.

حساب کاربری:

 

 

account مثل کارت بانکی یا بن خرید و برگه حق اشتراک و مانند اینهاست. برخی سایت‌ها در قبال فعالیت خاصی به شما امتیاز می‌دهند و بر مبنای امتیازاتی که به نام و حساب کاربری شما ثبت می‌شود، حق فعالیت دارید. برخی هم در قبال خدماتشان فعالیت خاصی از


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/9/18:: 1:45 عصر     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها