سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تیز فهمی و پرخوری گرد هم نیایند . [امام علی علیه السلام]
سرما اولین نشانه‌اش را که نشان می‌دهد، خیلی‌ها هم چمدان‌هایشان را می‌بندند برای سفر کردن؛ برای رفتن به دل سرما، جنگل‌نوردی روی برگ‌های پاییز و کمی آن طرف‌تر سر خوردن روی برف‌های زمستانی....

سفر با طعم هیجان

بسیاری از سفرها با ورزش عجین است‌ و سفرهای زمستانی عجین‌تر؛ یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده سفرهای زمستانی هیجان آن است. هرچند ورزش در هر سنی برای افراد و علاقه‌مندانش می‌تواند جذابیت داشته باشد، اما به دلیل هیجان نهفته در ذات ورزش‌های زمستانی، این ورزش‌ها بیشتر مورد توجه جوانان است.

این هیجان برای بسیاری یک عامل برانگیزاننده است؛ اما باید توجه داشت که گاهی اوقات نیز می‌تواند حادثه‌ساز باشد؛ چه‌بسا که تاکنون این‌چنین بوده است. به همین دلیل رعایت اصول ایمنی و استاندارد در این سفرها بسیار حائزاهمیت است.

توجه به اصول ایمنی و استاندارد ابعاد متفاوتی دارد. نخستین نکته وسایل حمل و نقلی است که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. واقعیت این است‌ با توجه به این که پیست‌های اسکی به عنوان مهم‌ترین نماد ورزش‌های زمستانی در مناطق سرد و برف‌گیر قرار دارد و همچنین در بسیاری اوقات جاده‌های دسترسی به آنها‌‌ صعب‌العبور است، همین امر بارها و بارها خطرساز شده است.

یادآوری این نکات به معنای نادیده گرفتن یا چشم بستن بر ورزش‌های زمستانی نیست، بلکه برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی موید این نکته است که هم‌اکنون یک بار دیگر تجهیزات خودروی خود را مورد بررسی قرار دهند. اگر خودروی آنها برای جاده سخت و برف‌گیر آماده نیست از سفر با آن خودداری کنند و به جای آن از خدمات تورهای تخصصی که در این زمینه خدمات ارائه می‌کنند بهره بگیرند. تاکید می‌شود که در این مسیر باید از خدمات تورهای تخصصی استفاده شود، به‌دلیل این که متخصصان ورزش‌های زمستانی به درستی می‌دانند که چه اصولی را در این سفرها باید رعایت کنند.

نکته بعد در ارتباط با اصول ایمنی ورزش‌های زمستانی، توجه به استاندارد وسایل این سفرهاست. اگر بخواهیم نگاه مقایسه‌ای داشته باشیم سفرهای زمستانی و ورزش‌های آن به نسبت سایر سفرها گران‌تر است‌ و درست به همین دلیل بسیاری از افراد نمی‌توانند از لذت آن بهره‌مند شوند؛ بنابراین لازم است افراد در کنار هزینه‌هایی که برای خرید ابزار و تجهیزات این ورزش‌ها می‌پردازند، به استانداردهای آنها نیز توجه داشته باشند تا بتوانند با رعایت این استانداردها لحظه‌های پرهیجانشان را همراه با ایمنی و آرامش پشت‌سر بگذارند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این ورزش‌ها، توجه به نقش آموزش است. هرچند بسیاری افراد به صورت غیرحرفه‌ای و تنها به منظور لذت بردن از طبیعت سرد زمستان و برف، سفرهای سرد زمستانی را انتخاب می‌کنند، اما اوج هیجان این سفرها در جایی نهفته است که با سال‌ها ممارست و تمرین و بهره بردن از مربی بتوانیم اصول این ورزش‌ها را در وجود خود نهادینه کنیم و اگر چنین کنیم آن گاه می‌توانیم مطمئن باشیم که مهارت‌های حاصل از این آموزش و قدرتی که این ورزش به افراد می‌دهد تا همیشه همراهمان خواهد بود. بنابراین اگر به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم با بهره بردن از مربیان حرفه‌ای، هم از این ورزش‌ها لذت ببرید و هم ایمنی و سلامت خود را تضمین کنید.

هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید

بارها برای همه ما اتفاق افتاده است که شنیده‌ایم پایان هفته‌ای سرد و برفی در انتظار است و حتی قطره‌ای باران نیامده است، اما نباید چشم بر این واقعیت ببندیم که بیشتر هشدارهای هواشناسی و پیش‌بینی‌های آن به واقعیت پیوسته است؛ این درست بودن پیش‌بینی‌ها آنقدر هست که عقل ایجاب کند هشدارهای آنها را جدی بگیریم، ضمن این که نباید فراموش کنیم با پیشرفت‌هایی که سال‌های اخیر در این حوزه روی داده خطاها و نقصان‌های پیش‌بینی هوا بسیار کمرنگ شده است.

ورزش‌های زمستانی، همچون انواع اسکی، سورتمه‌سواری و... در ذات‌خود ورزش‌های زیبایی است‌ و حسی در آنها جریان دارد که گویی آدم را به سمت و سوی خود می‌کشد. هر کدام از ما دوست داریم دست‌کم سالی یک بار یک برف ناب و سفید را تجربه کنیم ، حتی اگر سپیدی بی‌نهایت برف خوابیده در میان دامنه‌های کوه چشمانمان را آزار دهد، اما این تجربه هنگامی کامل می‌شود که بتوانیم اصول آن را رعایت کنیم؛ به همین علت به همه کسانی که علاقه‌مند هستند در این حوزه تجربه داشته باشند پیشنهاد می‌شود اصول ایمنی را جدی بگیرند و البته هشدارهای هواشناسی می‌تواند نقطه پایان تضمین ایمنی این سفرها باشد.

آرام آرام ماه آذر و دی که فرا می‌رسد، چشم‌ها معطوف می‌شود به سمت رشته کوه‌های البرز و زاگرس؛ کوه‌هایی که برف در میان شب‌های خاموشش نجوا می‌کند و سپیدی برف‌های این مناطق همچون الماسی تابناک بر گردن آنها می‌درخشد. فصل سرما نزدیک است، نخستین باران‌های پاییز و سپیدپوش شدن برخی ارتفاعات رشته کوه البرز نوید زمستانی سرد می‌دهد، چوب‌های اسکی بسیاری از اسکی‌بازان آماده است تا پس از چند ماه دوباره میزبان مهمانان زمستانی باشند.

دربندسر، شمشک، دیزین، توچال و برخی ارتفاعات چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات کهگیلویه و البته تنها پیست اسکی استان یزد در انتظار مهمانان فصل سرماست... .


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط محسن یزدانی زازرانی 91/8/30:: 2:39 عصر     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها